Bedankt voor de samenvatting @gisnederland ! Paar kleine aanvullingen en antwoord vraag:
ad 1. CoronaWatchNL betrekt ook van NICE voor IC data. Kan niet spreken voor ESRI, misschien dat die ook van CoronaWatchNL betrekt? In ieder geval is dit een erg fragiele methode (CSVās parsen uit RIVM HTML), omdat RIVM nog weleens de HTML aanpastā¦
ad. 2 m.i. ja
ad 3. ja, heb issue op geopend: https://github.com/J535D165/CoronaWatchNL/issues/77
ad 4. ja, dwz GeoJSON zoals afgenomen via de OGC OpenAPI Features endpoints
pygeoapi is idd spatial enabler, met overigens grote NL inbreng (naast mij, oa Paul van G., Jorge Jesus, @Ynte ). Kan verschillende ābackendsā direct 1-1 ontsluiten via de standaard OGC API Features (āWFS v3ā), eigenlijk alles wat GDAL/OGR kan dus van CSV tot ESRI FS.
Alleenā¦pygeoapi
heeft wel geodata nodig, minimaal is dat een CSV (kan in GitHub repo blijven zitten, dus geen data schuiven) met x,y (lat,lon) coordinaten. Maar liever een GeoJSON/GPKG/PostGIS desnoods Shape. Simpel gezegd: CoronaWatchNL mist nog x,y coordinaten (mag zelfs in RD, pygeoapi vertaalt ook naar lon/lat, WGS84) in haar CSVs, de laatste stap. Vandaar dat issue geopend, waarvan ik hoop dat iemand dat hier oppakt. (Ik doe sowieso pygeoapi
deel).
Voor āItaliĆ«ā zijn de CSVs al āgeocodedā, maar die waren sowieso eerder met de crisisā¦Tot die tijd gebruiken we voor NL de ESRI FS APIs, maar willen graag de hele keten transparant krijgen en dus CoronaWatchNL data (GeoJSON, ook ivm polygonen) gaan ontsluiten via pygeoapi
.