Datum/tijd van 'documenten' zodat men periodiek wijzigingen kan uitvragen en eigen database opbouwen

Kan het mogelijk gemaakt worden dat de datum/tijd van een document toegevoegd wordt zodat afnemers hierop kunnen sorteren en eenvoudig een eigen database kunnen bijwerken (updates binnenhalen)? Dan kun je makkelijk ‘lokaal’ repliceren en werken.
Of mis ik misschien iets?

Huidig
Request
https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/free?fl=straatnaam%20postcode%20woonplaatsnaam%20weergavenaam&fq=type%3Apostcode&fq=bron%3ABAG&df=tekst&start=0&rows=10&sort=score%20desc&wt=json

Response

{
  "response": {
    "numFound": 471768,
    "start": 0,
    "maxScore": 1.5673339,
    "numFoundExact": true,
    "docs": [
      {
        "woonplaatsnaam": "Geesteren",
        "weergavenaam": "'n Mös, 7678WC Geesteren",
        "postcode": "7678WC",
        "straatnaam": "'n Mös"
      },
      ...

Maar zou dan kunnen worden:
https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/free?fl=straatnaam%20postcode%20woonplaatsnaam%20weergavenaam%20gewijzigd&fq=type%3Apostcode&fq=bron%3ABAG&df=tekst&start=0&rows=10&sort=gewijzigd%20desc&wt=json
sort=gewijzigd desc

Response

{
  "response": {
    "numFound": 471768,
    "start": 0,
    "maxScore": 1.5673339,
    "numFoundExact": true,
    "docs": [
      {
        "woonplaatsnaam": "Geesteren",
        "weergavenaam": "'n Mös, 7678WC Geesteren",
        "postcode": "7678WC",
        "straatnaam": "'n Mös",
        "gewijzigd":"2023-04-20T12:28:59.001Z"
      },
      ...

Hallo Izandvliet,

Welkom op het Geoforum!

ALs ik je vraag zo zie, lijkt het er op dat je alle postcodes uit de Locatieserver wilt halen, en die lokaal wil opslaan. Mijn vraag zou dan zijn: waarom zou je dat willen doen? Wat is de achterliggende informatievraag? Wat probeer je te bereiken?

Verder is de locatieserver hier niet echt voor bedoeld (om alle postcodes op te halen bedoel ik). Als je een lokale kopie van de BAG (adressen? postcodes?) wil hebben, dan zou ik die rechtstreeks downloaden. Anders ga je de locatieserver wel zwaar belasten met iets waar ze niet voor bedoeld is (want hoe vaak zou je dan updates willen ophalen?).
In de downloads zitten ook data wanneer een nummeraanduiding is uitgegeven en zo, dus daar zou je dan misschien ook nog iets mee kunnen. Maar wat een goede werkwijze is, hangt helemaal af van de achterliggende informatievraag en de frequentie waarmee die vraag gesteld word.

De locatieserver (op de ‘oude urls’) wordt volgens mij door jan en alleman gebruikt voor postcode validatie.
Op de documentatie pagina staat ook letterlijk dat die gebruikt kan worden voor suggesties van adressen, m.a.w., vraag maar raak.

Als ik dan eenmalig het bestand postcodes/adressen download, en vervolgens wekelijks of maandelijks alleen even via de api de allernieuwste binnen kan halen, is dat juist super efficiënt (minimaal) gebruik van de webservice. Bovendien maak ik mijzelf dan veel minder afhankelijk van de webservice, ik heb in principe alles zelf.

Als ik met de downloads moet werken (omdat ik bovenstaande niet kan doen) dan heb ik de webservice in het geheel niet nodig. Het is niet efficiënt als afnemers altijd alles moeten downloaden, terwijl ze eigenlijk alleen geïnteresseerd zijn in mutaties.

  1. Waar vind ik downloadbare, actuele, bestanden met gegevens zoals ik schetste?
    Via een antwoord per mail van PDOK support wordt ik verwezen naar: Dataset CBS postcode6 maar daar heb ik echt niks aan.
  2. Wat is evt. wèl een geschikte webservice voor postcodes/adressen?
  3. Dit is wel een ander onderwerp, maar hoe kom ik daar via wegen als Nationaal Georegister? Ik heb daar geen antwoord op gekregen via de email support van PDOK.

Klopt. Maar is niet bedoeld om in bulk van alles te gaan downloaden, daar zijn andere services voor.

Mbt de rest van je vragen: da’s een beetje afhankelijk van wat je wil bereiken. Je kunt de Atom feed gebruiken: Adressen ATOM, er zijn een wfs en een individuele bevragingen api, en er is het extract. Allemaal hier te vinden.

En dat je aan de CBS postcode6 niks hebt: tsja. Da’s natuurlijk afhankelijk van waar je nou precies een oplossing voor zoekt. Als je daar geen context bij geeft, is het voor een helpdesk ook maar gokken wat wel voor jou werkt.

Daar zit wel wat in. Ik zou dat zelf niet doen: juist door het gebruik van de webservice is je actualiteit altijd goed, en je haalt de gegevens op bij de bron in plaats van (weer) een lokale kopie. Dat laatste heeft verreweg mijn voorkeur, scheelt me opslagruimte en bijhouding. En je bent voor je mutaties en bijhouding toch nog steeds afhankelijk van de webservices.

Maar goed, alles wat ik zeg is erg generiek. Ik ken jouw situatie niet, dus kan ook weinig zinnigs zeggen over wat voor jouw de beste oplossing is. Maar ik verwacht niet dat er een datum in de locatieserver opgenomen gaat worden. Want welke datum wil je dan zien: Wanneer een Nummeraanduiding van een VBO is aangemaakt, wanneer de Nummeraanduiding is aangemeld bij de landelijke voorziening, wanneer het pand waar het VBO zich in bevind daadwerkelijk in gebruik word genomen (omdat er dan eigenlijk pas sprake is van een adres dat vindbaar is)? Er zijn nogal wat data die hier een rol bij spelen, er is niet zoiets als een eenvoudige laatste mutatiedatum helaas.

Oh: als je ook nog geinteresseerd bent in de postcodes van postbussen, dan zul je die niet terugvinden in de BAG (of locatieserver). Daarvoor moet je bij PostNL zijn.

3 likes