Datum van vluchten

Goedemorgen,
In verband met een onderzoek naar demping van sloten zouden we graag willen weten wanneer is gevlogen. In dit geval betreft het de omgeving Veldhoven.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Roy Laseroms

Mogelijk dat je het antwoord kan vinden op Historie | AHN
Ze hebben de vlieglijnen ertussen zitten dus ik denk dat je daar wel uit kan komen :+1:

https://hwh.maps.arcgis.com/apps/TimeAware/index.html?appid=f6fa72ed1e5046229449901d3bd157cf

1 like

Hartelijk dank Wouter! Dit geeft inderdaad veel inzicht. Alleen is nog niet direct de relatie te leggen met de versies van de AHN3-kaartbladen die kunnen worden gedownload. Hoe is dat te bepalen?

In de AHN viewer is het mogelijk om kaartlagen toe te voegen uit de ArcGIS online omgeving. Als je rechtsboven op het op 1 na rechtse icoon klikt (gegevens toevoegen) en je kiest voor zoeken in ArcGIS online kun je de gewenste kaartlagen toevoegen bij de standaard AHN viewer kaartlagen. Zoek op “voortgang 2017” en voeg de kaartlaag toe. Je kunt nu in het hoofdvenster een overlay maken met de beschikbare AHN3 kaartbladen en de vlieglijnen, en de vlieglijnen bevragen op vliegdatum.
Bij mij ziet dat er zo uit:
image
De selectie van vlieglijnen is wat lastig als de kaartbladen ook aan staan.

Je kunt natuurlijk ook in je eigen ESRI software een overlay maken. We zijn nog bezig om de vlieglijnen van het hele AHN3 als download beschikbaar te stellen, zodat dit ook voor niet ESRI gebruikers beschikbaar is.

Ik loop hier vandaag ook tegenaan, dat ik nieuwsgierig werd naar de inwinningsdatum van AHN3 (ik miste zaken die al enkele jaren geleden gebouwd zijn op diverse bladen - een in 2018 gebouwde uitkijktoren bijvoorbeeld - die overigens ook in de BGT en BRT nergens terug te vinden is).

Zou het niet veel handiger zijn als het jaar van inwinning aan de kaartbladen gehangen word? Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende plek. Ik heb geen behoefte aan vlieglijnen of daar analyses op los te gaan laten, als ik eenvoudigweg even een snelle indicatie wil krijgen van de leeftijd van de data. En als 1 kaartbald uit meerdere jaren bestaat: neem de grootste gemene deler, het gaat tenslotte om een indicatie van een jaartal (geen datum of zoiets, alleen een jaartal). Ik denk dat de meeste gebruikers daar meer dan genoeg aan hebben.

De gebruikersgroep van het AHN is zo divers dat wat voor de een een goede oplossing is, voor de ander niet bruikbaar. Het voorstel wat je doet zal voor veel kaartbladen een prima manier zijn om te weten wat de inwinperiode is. Maar er zijn kaartbladen die wel in 3 jaren zijn ingewonnen! En soms liggen die jaren zover uiteen dat er geen sprake is van een grootste gemene deler. Als we die informatie wel per kaartblad zouden geven, zouden andere gebruikers hier weer nadeel van kunnen ondervinden. Want vergis je niet: er zijn echt gebruikers die het liefst ook het tijdstip van inwinning zouden willen weten.

Daarom vinden wij het het meest duidelijk als we de vlieglijnen beschikbaar stellen met inwindatum. Dat is voor sommige gebruikers misschien wat omslachtig, maar levert wel een juiste datum op.
Overigens kun je in de AHN viewer (op dezelfde wijze als eerder genoemd) de laag Inwindatum_AHN3 toevoegen, daar staan de projectgebieden in en het bijbehorende inwinjaar. Je kunt er dan van uitgaan dat bij bijv. inwinjaar 2016 de datum is ingewonnen in het bladloze seizoen van 2015/2016, dus ruwweg december 2015 tot en met maart 2016. Dat zou voor jou een betere oplossing zijn, denk ik zo.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.