Filteren op het veld creation_date is momenteel niet mogelijk in de BGT OGC API. Als je specifiek op dit veld wilt filteren dan zal je dat client-side moeten doen. Dus meer binnen halen en dan zelf filteren op creation_date.
Hiermee filter je in geval van de BGT op een peildatum tussen tijdstip_registratie en eind_registratie (incl. lege eind_registratie). Mogelijk kan je dit gebruiken? Eventueel door hiermee alleen de actuele data (van 2025) op te halen en vervolgens lokaal verder op creation_date te filteren?
Om dit via ogr2ogr te doen kan je de -oo DATETIME=<waarde> optie meegeven op de command line. Voorbeeld (ik gebruik even GeoPackage als output ipv Postgres maar het idee is hetzelfde):
Ik heb een en ander getest met ogr2ogr, maar de filtering op DATETIME lijkt bij mij niet te werken. Zie bovenstaande 2 commando’s. Beide leveren identieke resultaten op: de complete BGT bak tabel, inclusief alle historie. Iemand een idee hoe dit kan?
Welke GDAL versie gebruik je? Volgens de documentatie werkt -oo DATETIME pas vanaf versie 3.10 namelijk. Bij mij geeft GDAL 3.6 ook de warning driver OAPIF does not support open option DATETIME.
Is er trouwens bekend of er in de toekomst meer filtermogelijkheden op deze datasets komen? Ik neem toch aan dat men niet wil dat gebruikers de hele BGT binnenhalen terwijl ze wellicht maar een hele specifieke selectie nodig hebben. Als je zo slecht kan filteren bij de bron werk je in de hand dat er veel te veel data wordt gedownload.
Beste Willem e.a.
PDOK werkt hard om haar gehele platform eenduidig te voorzien van bevragingsservices in API’s (OGC). Dit traject loopt tot na de zomer. Filtering heeft impact op ons hele platform. Wij hebben inderdaad wel de ambitie om dit uit te breiden, maar dat zal zeer geleidelijk gaan gebeuren en daarvoor zullen we eerst flink wat experimenten gaan uitvoeren. Kortom: helaas niet op korte termijn beschikbaar.