De PDOK Viewer is verbeterd!

Mede dankzij feedback van verschillende enthousiaste gebruikers heeft PDOK verbeteringen doorgevoerd in de PDOK Viewer. Naast visuele verbeteringen zijn er nu ook nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Dit maakt het nog makkelijker om PDOK services in te zien, te vinden of te delen.

De PDOK Viewer is een vindplaats van (overheids)data beschikbaar via PDOK. De (mobiel vriendelijke) viewer inspireert gebruikers tot het afnemen van data via PDOK. De viewer toont viewservices WMS en WMTS met bijbehorende lagen.

Wat is er nieuw?

Er zijn nu meerdere nieuwe functionaliteiten toegevoegd die het gebruikersgemak daarbij verbeteren:

  1. Zoek naast locatiegegevens (zoals adressen of percelen) vanaf nu ook op coördinaten (EPSG:28992) om vervolgens naar de locatie op de kaart te gaan;
  2. Zoek een service of laag! Er is een zoekfunctionaliteit ingebouwd zodat je makkelijker kunt zien welke services en/of lagen PDOK beschikbaar stelt;
  3. Deel de URL van de kaart! Kies Ă©Ă©n of meerdere services en lagen en zoek 'of zoom' naar een locatie en kopieer vervolgens de link van de URL naar je klembord;
  4. Bekijk de eerste OGC (Vector) Tiles API van de BGT in de Viewer;
  5. Verwijder alle actieve kaartlagen met Ă©Ă©n druk op de knop;
  6. Klik op het "?" voor meer informatie over de service (in het Nationaal Georegister);
  7. Kies eenvoudig een gewenste achtergrondlaag.

Naast nieuwe functionaliteiten is er ook een aantal visuele wijzigingen doorgevoerd. Een greep uit de selectie:

  1. Op de meeste plekken zijn teksten vervangen voor een “mouse hover”;
  2. Legenda’s (zie actieve datasets) kunnen ingeklapt worden;
  3. Type service (bijvoorbeeld WMS) worden weergegeven;
  4. Bij het klikken op objectinformatie wordt het informatievenster automatisch geopend;
  5. Verschillende schermen en knoppen zijn beter uitgelijnd;
  6. De PDOK banner is aangepast.

GeĂŻnspireerd? Bekijk nu de nieuwe PDOK viewer.

5 likes

Ja, hij is mooi geworden.

Vooral puntje 2 (zoeken service/laag) en puntje 3 (kopieer URL van kaart met positie en toegevoegde lagen) zijn mooie verbeteringen.

Dank.

Egge-Jan

2 likes

Mooie verbeteringen, nog even de URL van de locatiezoekfunctie aanpassen, die zoekt nog via geodata.nationaalgeoregister.nl i.p.v. api.pdok.nl.

Klopt (goed gezien), staat binnenkort gepland!

1 like

Mooi, gelijk de verwijzing parameter url locatie toegevoegd.

Maar,

(https://app.pdok.nl/viewer/#x=202834.3695909182&y=501928.6433857897&z=19&background=Luchtfoto&layers=9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1;omtrekgerichtevisualisatie)

is deze code steeds wisselend?

9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1;omtrekgerichtevisualisatie

Niet handig om een verwijzing te maken.

Ik kreeg even later een melding:

layers opvraag zonder code

layers=omtrekgerichtevisualisatie

afbeelding

(witte achtergrond, ingezoomd omtrekgerichtevisualisatie aanvraag, de BRT-A Grijs, wordt dan niet getoond, wat verwarrend kan werken, sommige lagen zijn ver ingezoomd zichtbaar, dan zijn BRT lagen wellicht niet meer zichtbaar.)

Hoe kan je de verwijzing wel goed toevoegen voor de layers?

afbeelding

Ik had de url van de verlinking overgenomen.

Het lijkt iets met een verkeerde verwijzing (bij ons), kun je het opnieuw proberen (opnieuw de laag selecteren en dan de link opnieuw delen)?

Nieuwe link aangemaakt.
link,
dan geen foutmelding.

EDIT: Nu een uur later krijg ik via de link een foutmelding.
afbeelding

(https://app.pdok.nl/viewer/#x=202919.40158399552&y=501910.66890540335&z=16&background=Luchtfoto&layers=c31cfb72-2582-4518-b831-923a8eaf21f6;standaardvisualisatie)

Ik deel deze link niet met andere, zoals nu met “link” aangegeven.

De link die ik gisteren ophaalde geeft nu een foutmelding.

https://app.pdok.nl/viewer/#x=154979.93566884048&y=462975.85201807215&z=14&background=BRT-A%20Grijs&layers=9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1;standaardvisualisatie

Ik heb de link omgebouwd, om via een locatie popup van een mapwebsite, op de juiste locatie te komen in de PDOK viewer met de aangegeven, layers.
Oud: wat dus bovenstaande foutmelding geeft.

<a href=\"https://app.pdok.nl/viewer/#x=' + xlonRD + '&y=' + ylatRD + '&z=' + popzoom + '&background=BRT-A%20Grijs&layers=9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1;standaardvisualisatie" target=_blank>BGT standaard</a>

Nu voor de website de code veranderd in.

BGT
layers=9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1;standaardvisualisatie oud
in
layers=c31cfb72-2582-4518-b831-923a8eaf21f6;standaardvisualisatie nu

vul ik deze nieuwe “&layer=” in en ga naar via button “PDOK viewer BGT standaard” , dit is op een andere locatie in de webkaart, andere lon/lat, dan kom ik op de goede plaats uit in PDOK viewer, maar de layer geeft een foutmelding.

c31cfb72-2582-4518-b831-923a8eaf21f6;standaardvisualisatie

Is er een verband tussen de code bij layers en de lon/lat locatie?

Nee, geen verband tussen uuid & de lon/lat. De UUID’s zijn gerelateerd aan het metadata service record. Zoals deze in het NGR is opgenomen.

dus de combinatie van uuid en layer kloppen niet
gezien:

en geen standaardvisualisatie.

Dan moeten we onderzoeken waarom je een gegenereerde url van de PDOK viewer kreeg

met een out-of-sync combinatie van {uuid};{layer}

We hebben de oorzaak gevonden (komt in enkele gevallen voor) en hebben een oplossing in gedachten die we aan het beproeven zijn. Als alles goed gaat kunnen we dit volgende week doorvoeren.

Aanvullend: Had het al deels geschreven.

Enerzijds is het genereren van de link in de PDOKviewer.
Anderzijds, 


Wanneer ik deze wel goed samenstel voor de webpagina, je zou menen, dat de PDOKviewer dat wel goed begrijpt.

BGT standaardvisualisatie
36cdac5c-6cf7-4603-bd32-603eb4b76f51
36cdac5c-6cf7-4603-bd32-603eb4b76f51;standaardvisualisatie

BGT omtrekgerichtevisualisatie
dc8aeae7-619e-4eb2-a5c2-b22f83e17cca
dc8aeae7-619e-4eb2-a5c2-b22f83e17cca;omtrekgerichtevisualisatie

Dan doet de icoonvisualisatie het wel en de andere twee niet.
Edit: Maar later, avond, deed hij het ook niet.

BGT icoonvisualisatie
9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1
9be7aa1d-a4be-4e5f-8cbd-b003ed26c7f1;icoonvisualisatie

We hebben de oorzaak gevonden, zoals Jeroen aangaf, komende week de software worden gefixed. Dus dat het nog niet goed gaat klopt.

Mooi werk. Ik heb een hele tijd gedacht dat de nieuwe app viewer kapot was omdat er geen geselecteerde lagen tevoorschijn kwamen. Rechtsonder staat een waarschuwing over resolutie die ik eerst over het hoofd zag, wellicht kan in een fellere kleur of met een popup-waarschuwing. Dit is het geval op een gewone 14 inch macbook (native resolutie 3024x1964), waarschijnlijk worden de WMS-lagen van PDOK in de viewer met een flinke buffer rondom de viewport opgehaald.

@Allroads het issue met het het delen van enkele lagen is opgelost.

Wel goed om te vermelden dat bij het delen van de kaart gekozen is voor een oplossing waarbij de deelbare link zo lang als mogelijk de gewenste services/lagen zal laten zien. Omdat zowel services als lagen en metadata aan verandering onderhevig zijn, kan PDOK echter geen garanties afgeven over de duur van deze periode. Mocht zo’n verandering zich voordoen, zal er een foutmelding worden teruggeven. We adviseren in dat geval om, indien de service en/of lagen nog wel beschikbaar zijn, een nieuwe link aan te maken. Deze informatie hebben we overigens ook toegevoegd aan de PDOK Viewer informatie pagina waar je ook vanuit de Viewer naar toe kunt gaan (zie ook image)

@ivorbosloper bedankt voor de feedback, we gaan de melding duidelijker positioneren (zodra gereed koppelen we dit terug).

!! Waarschuwing
WMS-lagen en browservenster moeten aan elkaar :face_with_monocle:

2 likes

Mooi, mijn verlinking werkt nu met de gezamelijke (nieuwe) UUID.

Ik merk wel dat bij verlinking en gegenereerde zoom, de openlayers “view.getZoom” bij Pdokviewer veel dieper ingezoomd is.
afbeelding

met als nadeel dat bij z=16 de BRT achtergrondlaag niet zichtbaar is. Dat kan verwarrend zijn.
Is er ergens een tabel met de verhouding gebruikt door openlayers en pdokviewer, dat ik een aanpassing kan maken om op ongeveer dezelfde zoomhoogte uit te komen.
Wat ik dan ook heb bij Kaarten van Nederland.

Hoi @Allroads,

Deze opmerking snap ik niet helemaal:

Ik merk wel dat bij verlinking en gegenereerde zoom, de openlayers “view.getZoom” bij Pdokviewer veel dieper ingezoomd is.

Kan je dit nader toelichten?

Wat betreft de zichbaarheid van de BRT achtergrondlaag, deze is indd niet zichtbaar op Z16.

Is er ergens een tabel met de verhouding gebruikt door openlayers en pdokviewer, dat ik een aanpassing kan maken om op ongeveer dezelfde zoomhoogte uit te komen.

De viewer maakt gebruik van Openlayers met het Nederlands tilingschema (aangezien de PDOK viewer alles in EPSG:28992 toont, het Rijksdriehoekstelsel), de zoomniveaus in de viewer corresponderen met de zoomniveaus van het Nederlands tiling schema. Ik vermoed dat je vraagt naar een mapping tussen het Nederlands tiling schema en het Webmercator tiling schema?

Dit heeft met elkaar te maken, op eigen webpagina genereer ik een verwijslink naar de Pdokviewer.
De eigen webpagina, wordt op basis van openlayers en projection:‘EPSG:3857’ met “view.getZoom” een zoom=16 gegenereerd (plaatje boven Kadaster Zwolle), deze zoom=16, 1 op 1 overgenomen naar de Pdokviewer, via verwijslink, komt diep ingezoomd uit in Pdokviewer. (plaatje BGT Standaard, Kadaster Zwolle)
Moet dus een andere zoom niveau voor de link instellen.