Volgens de IMgeo standaard is een fietspad:
Wegdeel met name bestemd voor fietsers en, indien toegestaan, bromfietsers en dat afgescheiden is van de andere wegdelen niet uitsluitend door markering.
https://definities.geostandaarden.nl/concepten/imgeo/doc/begrip/fietspad
Een Rijbaan lokale weg is:
Wegdeel dat onderdeel is van een weg van lokaal belang.
http://imgeo.geostandaarden.nl/def/imgeo-object/wegdeel/rijbaan-lokale-weg
Onderstaande voorstel rept er over om fietsstroken ook te gaan registreren als fietspad.
https://github.com/Geonovum/IMGeo2018/blob/master/wijzigingsvoorstel/categorie-1-bestaande-werkafspraken.md
Met deze wijziging sluiten de definities voor rijbaan in de BGT beter aan op definities de verkeerskundige wereld, en de BRT. Met deze wijziging kan een fietsstrook (oranjekleurige strook verharding met een fietssymbool) ook als fietspad worden afgebakend. Fietssuggestiestroken (zonder fietssymbool) vallen buiten de definitie; fietssuggestiestroken hebben geen wettelijke status.
Volgens mij is dit strijdig met de definitie van fietspad. Een fietsstrook is slechts afgescheiden van de rijbaan door markering. Fietsstrook voldoet niet aan eerder genoemde bgt definitie van een fietspad, tenzij de definitie in de bgt wordt aangepast maar dat is niet gebeurd.
Het verschil tussen een fietssuggestiestrook en een fietsstrook is de aan of afwezigheid van het fietssymbool op de weg. Als er fietssymbool op de weg staat is het niet toegestaan om te parkeren. Zonder symbool maar met alleen onderbroken lijnmarkering en of ander gekleurd asfalt is het toegestaan om op de strook te parkeren (Fietspaden - Fietsersbond). Het verkeerskundige verschil zit voor autoâs dus niet in het rijden maar in het parkeren.
Het is mij niet duidelijk of dit wijzigingsvoorstel IMgeo 2018 enige status heeft. Is het aangenomen?
Zijn jullie het met mij eens dat dit strijdig is met de huidige bgt definitie van fietspad is?