DEM AHN4 Den Haag

Beste Geoforum,

Ik zou graag een DEM willen maken middels de DSM - DTM van AHN4 voor Den Haag.

Dit werk voor een groot deel, maar ik loop tegen 2 problemen aan:

  1. De DEM bevat negatieve waardes, i.e. de waarde van DSM is lager dan de DTM.

  2. De DTM bevat geen waardes voor de objecten waar ik in geïnteresseerd ben zoals bomen.

Hebben jullie een verklaring voor de negatieve DEM waardes, en heeft iemand een versie van de DTM waarbij de waardes wel aanwezig zijn op het gehele gebied?

Cheers

Een DTM en een DSM zijn ook DEMs. Haal je iets door elkaar of bedoel je wat anders met DEM?

Een DTM is een extract van de AHN waarbij alleen maaiveldhoogten beschikbaar zijn. Bomen, auto’s huizen, enz zijn hierbij weggehaald.

Een DSM bevat deze objecten allemaal wel, maar niet gemodelleerd. Een onderkant van een boom en de stam zul je niet tegenkomen.

Meer info: 5. Producten | AHN

Hi Anton,

Bedankt voor je response. Ik bedoelde i.p.v. DEM een Canopy Height Model. Vandaar de verwarring.

Excuus

Ah ok. Een CHM is inderdaad een verschil tussen DSM en DTM.

Ik vermoed dat negatieve verschillen optreden waar de DTM is gladgestreken. Zou theoretisch niet logisch zijn maar het zou kunnen. Hoe groot zijn de verschillen eigenlijk?

Een DTM bevat gaten waar bomen en gebouwen zijn verwijderd. Je zou een nieuw DTM kunnen maken waarbij alle gaten zijn dichtgetrokken. Ik weet zo even niet hoe je dit kunt doen in QGIS of ArcGis maar dat moet vast mogelijk zijn.
Bij een grillige omlijning rondom zulke gaten, krijg je uiteraard ook onbetrouwbare verschillen met de DSM.

De verschillen zijn erg klein, een paar cm net onder 0, over het algemeen (ca. 99% van de gevallen), met soms een kleine uitschieter.

Ik heb inderdaad geprobeerd een nieuwe DTM te maken door de NA’s te laten bepalen met de mean waarde van window van 9x9. Dit lijkt voor nu een redelijke oplossing.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

1 like