DEM dronedata in Qgis

Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het proberen te verwerken van (drone)data in Qgis. Ik heb destijds op mijn opleiding gewerkt met Arcgis maar nu helaas alleen toegang tot Qgis. Een aantal dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Ik ben bezig om een raster met hoogteweergave te maken op basis van een DEM die ik heb gemaakt met dronedata. De DEM heb ik toegevoegd aan Qgis en met MMqgis hier een raster overheen geplaatst. Het resultaat wat ik wil hebben is dat Qgis bij elk hoekpunt van het raster de hoogte (uit de DEM) plaatst. Is er iemand die een idee heeft of dit mogelijk is?

Zie onderstaande afbeelding:

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties!

Met vriendelijke groet,

Giel

Hoi Giel,

Je wil punten prikken in je raster data (dem) dus je hoeft geen ruitjes-grid te maken.

  1. Maak een regulier puntengrid met:
    Vector > Research Tools > Regular Points…

  2. In de Processing toolbox zoek je het algoritme “Sample Raster Values” waarmee je in het raster prikt en de hoogte-waarden eruit haalt.
    Open de toolbox: Processing > Toolbox
    Zoek en run: Sample Raster Values

Sorry mijn QGIS staat op Engels, maar je komt er vast wel uit nu.

Groet en succes!
Raymond

En je bedoelde natuurlijk: “Ik heb destijds op mijn opleiding helaas gewerkt met Arcgis maar nu gelukkig alleen nog toegang tot Qgis.” :wink:

Beste Raymon,

Bedankt voor de reactie en excuses voor mijn late reactie! Wegens de drukte heb ik even iets minder tijd gehad voor dit project. Het staat wel nog steeds op mijn agenda om meer te kunnen doen met Qgis.

Het lijkt een duidelijk verhaal, ik ga dit zeker proberen! Mocht ik het wél of juist niet lukken zal ik het hier even laten weten. Bedankt voor je hulp in ieder geval.

W.b.t. je laatste opmerking: Hiermee bedoelde ik natuurlijk dat het jammer is dat ik kennis heb opgedaan met Arcgis maar deze nu niet kan gebruiken met Qgis. Uiteraard ben ik heel blij met Qgis.

Met vriendelijke groeten,

Giel

1 like