Demonstratie implementatie nieuwe RDNAPTRANS

Deze maand heeft de Nederlandse Samenwerking Geodetische Infrastructuur (NSGI) de nieuwe RDNAPTRANS beschikbaar gemaakt. Naar aanleiding van de goede ervaringen met de RDNAPTRANS2008beta die eenvoudig met proj4 te gebruiken was en de verbeterpunten uit het onderzoek van RD naar ETRS89, is de nieuwe procedure zo ontworpen dat deze eenvoudiger te implementeren is. Bovendien zijn de commando’s om deze nieuwe RDNAPTRANS met de huidige versie van proj te gebruiken opgenomen in de documentatie.

Om te kijken of die implementatie echt zo eenvoudig is heb ik een webapplicatie en een api gemaakt op basis van pyproj.

Mijn ervaring is nu dat de implementatie met pyproj goed te doen is, de proj pipeline string uit de RDNAPTRANS-documentatie werkt met pyproj bijna met copy-paste. Ik moest een kleine toevoeging doen voor de eenheden:

Als eerste stap in de proj pipeline string voor ETRS89 naar RDNAP:
+step +proj=unitconvert +xy_in=deg +xy_out=rad

Als laatste stap in de proj pipeline string voor RDNAP naar ETRS89:
+step +proj=unitconvert +xy_in=rad +xy_out=deg

Het heeft me uiteindelijk twee en een halve dag gekost, waarbij de pyproj implementatie verwaarloosbaar was. De meeste tijd zat in mijn geval in het leren omgaan met docker, python en flask.

Voor het resultaat en inspiratie: Coördinaatsystemen

4 likes