Denk Vooruit: plattegrond

Hoi, ik neem aan dat jullie ook dat foldertje hebben gehad over vooruit denken in geval van noodsituaties?
In de checklist staat:

• Plattegrond of kaart van je stad, dorp
    of buurt.

Klinkt dit niet als een mooie challenge voor ons? Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om met de beschikbare open data een website op te zetten en dat je met alleen postcode en huisnummer direct een mooi kaartje krijgt met alles wat je moet weten?

Ben alleen wel benieuwd: wàt moet er eigenlijk op een kaart staan in geval van een noodsituatie?

5 likes

Da’s inderdaad een hele mooie challenge :slight_smile:
Daar wil ik wel over mee denken…

Hmmm…
Politiebureaus, brandweerkazernes, huisartsen (posten), ziekenhuizen, dat soort zaken?
Routes de stad/dorp uit met alternatieven?
Schuilkelders doen we niet meer aan in NL geloof ik, behalve als museum, dus dat kunnen we overslaan…

Overigens, qua aangegeven gebied: zou dat in landelijk gebied nog weer anders moeten zijn dan in een stad? Als je midden in Amsterdam woont, lijkt me een kaartje van de hele stad niet erg nuttig, maar als je in een dorpje als Westerland woont, dan is een stukje omgeving erbij wel handig…
En misschien hangt het ook af van het soort calamiteit: als de dijken op doorbreken staan, zou ik wel willen weten waar de dichtstbijzijnde hoge (droge…) gebieden zijn. Maar als het om een natuurbrand gaat, dan wil ik liever naar een wat natter gebied. Dus zo’n kaartje zou ook nog context-gevoelig kunnen zijn… of ben ik dit nu te moeilijk aan het maken? :smile:

Iemand andere ideeen?

@jwva heeft met zijn OpenTopo Wikipedia van schitterende kaarten voorzien. Zijn lijst van bijdragen aan Wikipedia is een mooi overzicht van zijn oeuvre. Ook zijn de oude kaarten van OpenTopo nog te downloaden via NLExtract. Voor een local is die actualiteit vaak nog meer dan voldoende.

Misschien moeten we wel binnen blijven… Maar ja, dan heb je geen kaarten nodig :smiley:

Vind dit wel een lastige opgave, je moet eigenlijk al voorbereid zijn op meerdere scenario’s en ook van te voren al die kaarten printen (wie heeft er tegenwoordig nog een printer) want bij calamiteiten is het internet overbelast of niet meer toegankelijk.

Mag ervan uitgaan dat mijn telefoon (offline) nog werkt. Dan wordt de uitdaging het maken van ee een app die offline iets kan betekenen. Dat heeft meer kans van slagen dan mensen vragen om afdrukken op A3 in de gangkast te onderhouden :slight_smile:

Tip: zorg voor een powerbank voor je telefoon. Liefst (ook) oplaadbaar met slinger en/of zonnecellen. Anders houdt dat A3-tje het toch langer vol :slight_smile:

Goede offine kaarten-apps bestaan al. De gratis versie van AlpineQuest heet All-in-one OfflineMaps en daar kan je stukken OpenStreetMap, BRT/BGT, Open Topo enz. downloaden en alles wat je eerder bekeken hebt blijft ook offline beschikbaar.

1 like

Hele goeie vraag.
Kaartenbeelden van waterdiepten bij hevige regenval zijn handig om te weten welke kant je wel of niet meer op kunt, ik ken Amsterdam Rainproof en de KlimaateffectAtlas.
Die leren me dat sommige onderdoorgangen van spoorlijnen en snelwegen nogal snel onder water komen te staan. (in verassend veel steden in heel NL)

Wellicht iemand van een Veiligheidsregio op dit forum die verder nog iets kan roepen over dit onderwerp?

1 like

Kijk dat is het handige van vooruit denken. Nu kan je nog iets regelen en een printer zoeken. Al dan niet het A4’tje lamineren. Naar als je vertrouwd op een offline app, ook prima. Per scenario zal de ene of andere oplossing beter werken.
Op de Esri conference sprak een mevrouw van Defensie over het printen van kaarten op doeken ipv papier. Nouja, dat zal wel weer te ver gaan in de voorbereiding :slightly_smiling_face:

Copilot begon over het in kaart brengen van (openbare) watertappunten. Maar bij ons in Nederland werkt dat toch op waterdruk in de leidingen? Dus als je water thuis niet meer uit de kraan komt; dan ook niet op een tappunt in de openbare ruimte? Zijn andere tappunten (die in de duinen) direct op het grondwater aangesloten?

In hoeverre is grondwater bruikbaar? Moeten we dan de grondwaterspiegeldieptes uit de Basisregistratie Ondergrond meenemen dat je ongeveer weet hoe diep je moet boren naar grondwater? Of heb je niets aan deze data als de waterschappen stoppen met malen na zoveel uur stroomuitval en de waterstanden onbeheersbaar zijn?

Wollst du dich voorbereiden auf den Totalen Krieg?
Naar grondwater boren gaat wel erg ver.

1 like

Om @ThomasHaarlem een beetje gerust te stellen: ja, die tappunten zitten op de kraan, maar die drinkwaternetten zijn wel gecompartimenteerd.
In Haarlem heb je naast je eigen PWN-water om de hoek ook water van Waternet en ets verder van Dunea (zie https://www.vewin.nl/_layouts/15/vewin/webapp/).

Tappunten lijkt me echt iets voor OpenStreetMap.
Sowieso handig om van je eigen omgeving een recente dump van OpenStreetMap in huis te hebben!

Veilige jaarwisseling!