DescribeLayer-verzoek

Goedendag,
Momenteel ben ik bezig voor een afstudeeronderzoek om een DescribeLayer-verzoek (WMS) uit te voeren zodat ik een voorbeeld heb van hoe een dergelijke output eruit zou kunnen zien. Nu lukt het mij niet een dataset te vinden die dit type verzoek ondersteund. Een dergelijk verzoek voer ik nu uit met de volgende parameters:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/kadastralekaart/wms/v4_0?service=WMS&version=1.1.0&request=DescribeLayer&layer=kadastralekaart

De output die ik veel krijg is

Weet iemand een dataset die dit type request ondersteund en/of mij in een richting te wijzen voor als ik misschien wat fout doe? Hulp wordt zeer gewaardeerd!

Hoi DRH,

Een DescribeLayer-request word alleen ondersteund door een zogeheten SLD WMS. Zie de Specificaties (PDF). Voor zover ik weet faciliteert geen van de PDOK-WMSsen DescribeLayer, iets dat je zelf kunt controleren door de Capabilities van de betreffende WMS te raadplegen.

Ik zou zo geen WMS weten die dit ondersteund. Heb je een specifieke reden om dit request uit te willen voeren? Waar gaat het je om, wat is je achterliggende informatievraag?
Misschien is kan het DescribeFeatureType-request van de WFS een uitkomst bieden?

2 likes

Hoi sbjager,

Momenteel doe ik onderzoek naar de praktische toepassingen van o.a. WMTS,WMS,WFS,WCS-standaarden en daarbij ben ik dus ook verschillende verzoeken aan het verkennen die bij deze standaarden horen. In relatie tot de WMS-request kwam ik dit verzoek dus ook tegen via de Geoserver echter kan ik geen dataset vinden dit type verzoek faciliteert zodat ik het verzoek verder kan verkennen voor mijn afstudeerscriptie. Zelf ben ik al via PDOK (inderdaad m.b.v. het GetCapabilities-verzoek) op zoek gegaan naar datasets die dit type verzoek ondersteunen maar dus zonder succes. Het document dat je hebt gestuurd helpt wel in het verder begrijpen van wat het verzoek doet dus dank daarvoor! Mocht je of iemand anders echter een server vinden/weten (in Nederlandse geospatiale context) zodat ik de praktische toepassing verder kan verkennen voor mijn eindscriptie dan hou ik mij zeer aanbevolen!

RIVM gebruikt GeoServer voor het uitserveren van geodata, via de RIVM (geo)data catalogus is het eenvoudig een WMS service te vinden die het describeLayer request ondersteunt.

Hetzelfde geldt voor RWS, zie:

1 like

Aha. Dan is onderstaand draadje waarschijnlijk ook wel interessant voor jou:

Uberhaupt wel even de moeite waard om hier te zoeken, er zijn vaker discussies gevoerd hier over dit onderwerp.

het describeLayer request is niet gebonden aan Geoserver. UMN Mapserver ondersteunt dat evengoed.

Ha goed punt, dat is inderdaad niet het geval.

Ik vermoed wel dat het eenvoudiger is bij default aan te hebben staan in GeoServer in tegenstelling tot MapServer (waar je dit expliciet moet configureren).