Openlayers 6, wat ik als viewer bibliotheek gebruik, ondersteund voor het ophalen van legenda-plaatjes van WMS services alleen de GetLegendGraphic-methode helaas. Het irriteerde me al een tijdje dat ik daardoor alleen een gebroken image
als legenda kreeg, omdat vrijwel alle WMSsen op service.pdok.nl via het Style-element een legenda-plaatje aanbieden (en GetLegendGraphic niet ondersteunen). Op zich niks mis mee, en heeft als voordeel dat het een stuk makkelijker is, dus heb ik daar maar een oplossing voor gebouwd.
Daarbij viel me wel op dat in ieder geval bij Spoorwegen in het plaatje de naam van de default style word/is gezet. Zowel de Name als de Title van alle Styles van Spoorwegen is ‘Default’, en dat staat dus ook overal in de pngtjes. Niet echt informatief als ik een aantal lagen uit die WMS tegelijk gebruik
dit zijn de legenda-plaatjes voor Wissel, Spooras en Kruising…
Ik weet niet of die png’tjes automatisch gegenereerd worden, maar als daar in plaats van het woordje Default de style-naam (of layer-naam) opgenomen kan worden, zou dat de zaak wat duidelijker maken (niet heel veel overigens, omdat er ook geen tot erg weinig verschil is in de lijnsymbologie). En in lijn trekken met de meeste andere WMSsen op service.pdok.nl.
Voor zover ik kan zien gaat het bij de meeste WMSsen wel redelijk goed (ik heb niet alles gecheckt), maar vooral bij Spoorwegen is een legenda niet echt verhelderend
En het feit dat een default-style als default gebruikt zou moeten worden: in mijn ervaring word, als je niet specifiek een style opgeeft, altijd de eerste gebruikt, dus dat default lijkt tegenwoordig toch al niet zoveel effect meer te hebben. Overigens kan ik dat mis hebben hoor, maar dat lijken mijn experimenten wel uit te wijzen.