WMS legenda: layer-naam versus style-naam bij een default-style

Nou, als je die achterliggende vector-data hebt en zelf gaat visualiseren, en je wil min of meer dezelfde visualisatie maar net een beetje anders, is het heel handig om de SLD-bestanden van PDOK te hebben. Daarmee maak je dezelfde WMS-service lokaal opnieuw en daarna tweak je nog een beetje. Groot verschil met alles helemaal namaken.

Voor de volledigheid:
ipv de achterliggende vectordata zelf publiceren zou dat ook kunnen door bij het GetMap request een (eigen) SLD mee te geven. Die mogelijkheid is een paar jaar geleden door PDOK uitgezet. Naar mijn idee heel verstandig, want je haalt er een Trojaans paard mee in huis als gebruikers in hun externe SLD resources vretende classificaties en symbologie gaan gebruiken. Wel jammer, want het principe is nog steeds elegant.

Gedachte: zou het niet mogelijk zijn in om Mapserver, Geoserver etc. slechts een SLD/SE-subset toe te staan voor externe SLD’s. Zodat ik een polygoontje wĂ©l in een kleur van mijn eigen wens kan weergeven, maar dat ik de server nĂ­et omver trek door bijv. labels met halos te laten genereren (om maar iets rekenintensiefs te noemen). Soort van SLD-light dus

Daar zit wel wat in, daar heb je gelijk in.

Duidelijke toelichting op de wensen, mede omdat dit extra vraagt van de dienstverlening wel iets wat we eerst intern moeten gaan voorleggen en bespreken.

PS: wellicht al bekend maar we hebben inmiddels de BGT middels vector tiles beschikbaar gesteld via een OGC API (wordt momenteel verder doorontwikkeld) waarbij we ook standaard styles aanbieden. Zie ook: BGT nu ook beschikbaar als VectorTiles via PDOK (OGC API) - PDOK. Naar verloop zullen meer datasets volgen waarbij standaard minimaal Ă©Ă©n style aangeboden zal worden.

1 like