Mijn werkgever vraagt om een weergave van florawaarnemingen met daarin verschillende soorten (kleur) en aantalsklasses (stipgrootte). Ik heb mij laten vertellen dat de QGIS interface slechts één categorisatie tegelijk kan uitvoeren op de dataset; niet twee tegelijk. Daarom categoriseren we op soortnaam en passen we daarna de stipgrootte aan met een expressie in het onderliggende Python script, namelijk
coalesce(sqrt(2*(class)),0)
Dit werkt op zich prima om een kaart te genereren met stippen in verschillende kleuren en verschillende groottes. Door te spelen met de waarden in de kolom “class” kun je de verschillen in aantallen helder weergeven.
Nu het probleem:
Als je hier een legenda van wilt toevoegen aan je layout, kan QGIS – voor zover ik nu weet – alleen de verschillende kleuren weergeven, maar niet tegelijk de verschillende stipgroottes. Althans, de interface van QGIS laat het niet makkelijk toe.
Het is weliswaar mogelijk om de eigenschappen van de legenda-items aan te passen. Enerzijds is het mogelijk handmatige stipgroottes te kiezen; het nadeel hiervan is dat de stipgroottes van de legenda dan niet exact overeenkomen met die in de kaart, wat precies mijn doel is. Anderzijds is het ook mogelijk om daar bij de stipgrootte dezelfde expressie in te voeren. Echter: dit geeft de foutmelding
“Er werd op deze laag geen object gevonden om de expressie te evalueren.”
QGIS lijkt hier de verbinding met de onderliggende data om een of andere reden kwijt te zijn. Mijn eerste vraag is: waarom gebeurt dat? Wat zie ik over het hoofd?
En verder de vraag: is dit überhaupt een handige aanvliegroute voor dit probleem van ‘dubbele categorisatie’? Of bestaat hier een betere functie voor, die niet alleen op de kaart maar ook in de legenda twee categorieën tegelijk kan weergeven?
Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke vraag? Ik ben een (bijna-)beginner in QGIS en een absolute beginner in Python. Alle hulp is welkom!
~ Maxwell