Dichtstbijzijnde snelweg bepalen vanaf variërende locatie

Beste forumleden,

Heeft een van jullie ervaring in het opzoeken / bepalen van de dichtstbijzijnde snelweg vanaf een variërende locatie (lat,long)? Via de GoogleMaps Distance Matrix API weet ik dat het daarna mogelijk is om de afstand en reistijd tot dit punt te bepalen. Alleen ondersteunt Google niet de mogelijkheid om de desbetreffende snelweg te vinden, ook niet met de Place API.

Na veel zoeken ben ik helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Is er mogelijk iets beschikbaar in PDOK om dit te bepalen? Of heeft iemand wellicht een ander idee? Een oplossing gaat mij namelijk veel schelen in het (steeds) handmatig opzoeken van deze gegevens.

Dank alvast!

Groet,
Bas

Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of er binnen PDOK iets is dat voldoet aan je vraag. Bovendien hangt het antwoord dat je zoekt nogal af van een paar dingen:

Hoe? Hemelsbreed? Da’s makkelijk. Via wegen, paden, fietspaden? dan word het al een stuk lastiger… En denk er om dat hemelsbreed en via de weg nogal van elkaar kunnen verschillen (Hoorn-Almere bijvoorbeeld…)

Welke software gebruik je, oftewel waar moet de uiteindelijke vraag/antwoord app op draaien? Openlayers bijvoorbeeld kent een getClosestPoint, wat voldoet aan de hemelsbreed vraag. GIS applicaties hebben over het algemeen wel een equivalent van NearestNeighbour.

ALs je expliciet gebruik wil maken van PDOK, dan zou je eens kunnen kijken of de DWithin-optie van de NWB WFS voldoet. 't is niet helemaal een NearestNeighbour functie, maar misschien is het genoeg voor het antwoord op je vraag (binnen NL ben je nooit heel ver van een snelweg…)

Als laatste: heb je wel eens naar Openroute service gekeken? Werkt op basis van Openstreetmap, maar is in mijn ervaring behoorlijk goed (en wereldwijd, wat ik persoonlijk dan weer erg prettig vind).

BTW: persoonlijk mijd ik Google’s API’s als de pest, maar jij misschien niet: en dan is dit misschien iets voor je? Routes les plus proches  |  Roads API  |  Google Developers

De “usual suspect” zou een nearest bevraging zijn op een WFS service met snelwegen. Helaas bestaat zo’n nearest functie niet in WFS.

Ik denk dat het daarmee niet direct mogelijk is in PDOK.

Je zou natuurlijk wel een script kunnen schrijven dat een dwithin bevraging doet, en dan uit de resultaten set de dichtsbijzijnde vissen.

(dit alles onder de aanname dat het om hemelsbrede afstanden gaat).

PDOK heeft een reversegeocoder waarmee je met lat/lon cooridnaten de dichtsbijzijnde locatieserver objecten kan vinden.
Dit vind echter alleen de dichtsbijzijnde weg, dit bevat ook de snelwegen, maar er is geen veld in de locatieserver om verder te filteren alleen op snelwegen.

Voorbeeld met X/Y coordinaten, maar lat/lon werkt ook
http://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/revgeo?X=86427&Y=446166&type=weg

Hier is de volledige api beschrijving:

3 likes

Wat is je definitie van snelweg? Bepaal je die bijv. volgens de wegcategorie uit WEGGEG, of het routetype volgens het NWB?

Zoals eerder aangegeven zou wat meer achtergrond van je uiteindelijke toepassing helpen naar een goede aanbeveling of voorbeelden.

Je kan bijvoorbeeld naast de snelweg staan, maar nog 5km moeten rijden tot je er op kan. Indien je dat wilt, is het misschien handiger om de dichtsbijzijnde oprit van de snelweg te zoeken.

Google mijden, zoals hierboven is aangegeven zou ik ook nastreven. Als je bij Google meerdere requests doet in een korte periode worden sommige requests geblokt. Als je teveel requests doet kan je account ook zomaar voor onbepaalde tijd op slot gaan. Het developers account van Google is alleen om development te doen, voor productie load moet je (best flink) betalen.

Openstreetmap gebruiken is een goed alternatief.

1 like

Typische vraag voor de LocatieServer van PDOK. Deze bevat helaas nog geen op- en afritten van de snelweg. Bij de orginele opzet van de LocatieServer (bij de Nationale Politie) is hier wel invulling aan gegeven. Ik zou dan ook een request indienen van PDOK ook de op- en afritten op te nemen en zo nodig ook type wegen. Bij de Nationale Politie worden daarnaast ook veel waardevolle datasets in de LocatieServer ontsloten zoals locaties van spoorovergangen (met adressen), spoorweg perrons, bushaltes en stadions.

Ideetje: zoeken op hectormeterpaal.
In essentie zoiets
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/revgeo?X=86427&Y=446166&type=hectometerpaal

Dat kun je verfijnen met een zogeheten facet query (fq). Die heeft een specifieke syntax (het spul is gebaseerd op Apache Solr)
Maar je kunt er iets met wildcards doen:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/revgeo?X=86427&Y=446166&type=hectometerpaal&fq=weergavenaam:*108*

De truc is dat de hectometering op- en afritten eindigt op a, b, c, d.
Met een Solr query moet je dus kunnen filteren op voorkomen van hoofdletter “A” (dan heb je een snelweg), én op die toevoeging a t/m d (dan heb je een op- of afrit).
Ik ben geen Solr-goeroe, dat mag de volgende in dit draadje uitleggen

Tot zover de theorie, ongetwijfeld kent ons vaderlandse wegennet allerlei uitzonderingen. Denk aan onvolledige afslagen (alleen oprit, alleen afrit).