Dieptelijnen binnenwater - dataset gezocht

Voor intekenen in een kaart zoek ik een vector (lijnen) dataset die de dieptelijnen bevat van water. (Hoogtelijnen extraheer ik al uit AHN DEM). Uit de Top10NL verkrijg ik nu dieptelijnen uit “hoogte” tabel met “geometrie_lijn” slechts gedeeltelijk, voornamelijk voor Noordzee/Waddenzee, maar niet voor bijv IJsselmeer en zee-haven-inhammen. Zie bijv plaatje rond Afsluitdijk:

Ik heb al veel gezocht, PDOK en RWS, mogelijk heb ik datasets over het hoofd gezien. Wie kan mij verder helpen?

Diepte Noordzee van RWS heeft ook de (grote) binnenwateren, misschien is dat iets?

https://geo.rijkswaterstaat.nl/services/ogc/gdr/diepte_noordzee/wfs?request=getcapabilities&service=wfs

Er is ook een WMS van, dit is de layer diepte_noordzee:dieptepolygonen_noordzee__bonn_gebied_:

Kan me niet meer herinneren hoe ik deze gevonden heb, overigens. En super gedetailleerd is ie ook niet… maar 't is meer dan niks.

Bedankt @sbjager . Heb verschillende lagen die WFS bekeken. Is niet het detail dat ik zoek, de polygonen zijn erg schaars in bijv IJsselmeer en gegeneraliseerd.

Ik blijf verder zoeken.
Voor een land zoveel bezig met water, moet er toch wel een dataset ergens zijn…AHN komt toch niet onder water?

Rijkswaterstaat heeft dieptes van binnenwateren beschikbaar als geotiff met een resolutie van 1m, daar zal je dan zelf de lijnen uit moeten halen vrees ik. Let wel dat (zeker in ondiep water) de tiff’s niet altijd dekkend zijn:

https://maps.rijkswaterstaat.nl/dataregister/srv/dut/catalog.search#/search?resultType=details&sortBy=relevance&any=Bathymetrie&fast=index&_content_type=json&from=1&to=20

Ja, daar was ik al bang voor, maar dacht dat 't misschien iets zou kunnen zijn.

Dat zou je wel verwachten inderdaad. En ik zou 't ook bij RWS verwachten, omdat die verantwoordelijk zijn voor de vaarwegen. Ik zal er toch nog eens een zoektochtje aan wagen, want ik vind het zelf ook wel erg interessante data.

Nee, de lasers waarmee de AHN opgenomen word, worden teveel weerkaatst en verstrooid om een betrouwbare meting op te leveren als ze op water vallen. Daarom worden waterpartijen er altijd uit gefilterd.

Dit klinkt interessant:

Ze hebben er alleen geen werkende verwijzing naar de werkelijke services bij vermeld …

Vermoed dat dit ze zijn:
https://maps.rijkswaterstaat.nl/dataregister/srv/dut/catalog.search#/search?resultType=details&sortBy=relevance&fast=index&_content_type=json&from=1&to=20&any=bathymetrie

Bedankt @RobinTopper !

Er is inderdaad (nog) niet iets van een hoogte/contourlijnen bestand.

Dan bieden GeoTIFFs hetzelfde uitgangspunt als AHN DEM GeoTIFFs.
Deze laatste heb ik gebruikt om een schaduwkaart (GeoTIFF) en hoogtelijnen (Vector) uit te extraheren. Dat is minder ingewikkeld dan het lijkt: het toverwoord is GDAL en dan specifiek:

• gdaldem (voor hillshade/schaduwkaart) en
  • gdal_contour voor genereren hoogtelijnen Vector bijv als GeoPackage.

Maar de vraag is waar de DEMs GeoTIFFs zijn en de metadata daarvoor? AHN is heel overzichtelijk, de kaartbladen (ahn3_bladindex) staan in een WFS en kunnen zelfs als CSV gedownload, waaruit de download URLs zijn af te leiden. Bladen sluiten op elkaar aan.

Ik heb nog niet zoiets voor water DEMs gevonden, wel een CSV:

en download mappen:

Maar inspectie (QGIS) van de inhoud van die DEMs, m.n. 1m IJsselmeer (“MN Noord NAP”), lijkt het alsof het voornamelijk vaargeulen zijn. Zie bijv IJsselmeer:

Of er is een probleem in genereren GeoTIFFs…Sommigen hebben wel meer detail maar ook weer niet in bijv zeehavens.

Er is zelfs een GeoWeb Viewer waar dezelfde GeoTIFFs gedownload kunnen worden.

Ik blijf zoeken, of anders RWS benaderen, de site bathymetrie.rijkswaterstaat.nl, leuk MapBender!, heeft ook storing bijv…

Als je er met de bathymetriepagina niet uit komt: RWS zelf kan je de data ook gewoon via hun servicedesk opvragen. Ik heb dat in het verleden wel eens gedaan (ik had meerdere jaren nodig) en heb die toen ook netjes gekregen:

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.