Do 6 mei 2021 - 19:00-20:00 De Grote Geo Show - Databases de Baas!

Speciale aflevering over (Geo)databases, m.n. PostGIS.
Databases zijn de basis. Wees ze de Baas. Baas in eigen Database!
Van de basis tot geavanceerd. Kijken via tv.osgeo.nl

Heb je nog iets voor de zeepkist? Laat ons weten via tv@osgeo.nl

2 likes

Ik weet nog niet of ik aansluit (waarschijnlijk niet), maar 1 opmerking: Ik zou toch graag zien dat men eens ophield met het woord ā€œgeodatabasesā€. Elke zichzelf respecterende database met een beetje volume kent het datatype Geometrie, in welke vorm dan ook. En die databases staan dan ook toe dat ruimtelijke zaken bevraagd, geaggregeerd en geanalyseerd kunnen worden. Daarmee worden in mijn optiek fysieke locatie en vorm van een object niets anders dan een gegevenstype, een attribuut van een object. En is een ā€œgeodatabaseā€ dus niks bijzonders meer. En in de grotere databases hoef je ook bij installatie geen rekening meer te houden met zoiets, die support zit er standaard in. En dat is al jarenlang zo (van Oracle weet ik het het beste, omdat ik Oracle het beste ken: eind jaren '90 - oftewel al ruim 20 jaar!). Dus waarom zou je nog onderscheid maken tussen een geodatabase en een database? Dat verschil is er immers al lang niet meer.

2 likes

@sbjager Point (no pun intended) taken.

Zou mooi betoog voor De Zeepkist in deze aflevering kunnen zijn. Je mag ook een video insturen. Discussie binnen redactie was er ook bijv: ā€œEen Shapefile is ook een databaseā€ā€¦brrā€¦

1 like

Hoi @Just_OSGeo,

Is dit wat? Een enkel SQL statement om een serie ā€˜kaartbladenā€™ te genereren. Deze kun je dan in QGIS gebruiken om een Atlas te printen:

DROP TABLE IF EXISTS nederland.kaartbladen200k;
CREATE TABLE nederland.kaartbladen200k (id varchar(8),gid serial PRIMARY KEY, geom geometry(POLYGON,28992));

INSERT INTO nederland.kaartbladen200k(id, geom)
    SELECT concat(chr(64+hor.n), ver.n) AS id
    , ST_Translate(ST_MakeEnvelope(10000 - 55400, 620000 + 70400, 10000, 620000, 28992),
    hor.n*45400, ver.n*-60400) As geom
    FROM
    generate_series(1,6) as hor(n), generate_series(1,6) as ver(n);

CREATE INDEX idx_kaartbladen200k_geom ON nederland.kaartbladen200k USING GIST(geom);

De omvang van de benodigde rechthoeken is natuurlijk afhankelijk van het gewenste gebied, de kaartschaal en van de omvang van het kaartvenster op de lay-out. Met overlap, om te voorkomen dat bepaalde locaties precies op de kaartbladrand terechtkomen.

Dit krijg je met een shapefile niet voor elkaar :joy:


1 like

De Grote Geo Show ep 17 ā€œDatabases de Baasā€ gemist?
Was weer rijke aflevering: veel PostGIS en live muziek.
Terugkijken: De Grote Geo Show | Episode #17 - 6 mei 2021 - 19:00-20:30 CEST

poster-ep17-small