Downloaden selectie van luchtfoto's

Beste,

Na ongeveer 2 werkdagen puzzelen en van alles uitproberen probeer ik het nu maar eens hier.
Voor het classificeren van land(gebruik) wil ik graag de luchtfoto’s uit 2016 gebruiken (25 cm).

Deze kan ik via WM(T)S inladen in Arcmap en ook de data exporteren met als begrenzing het studiegebied.
Dat levert niet de gewenste kwaliteit op.
Via Beeldmateriaal.nl is het natuurlijk mogelijk om vlakken van 1x1 km te downloaden. Echter dan zou ik veel vlakken moeten downloaden. Daar is geen beginnen aan en ze zijn van 2021.
Nu is het via de een get tile request mogelijk, maar ook daarvoor geld dat het eigenlijk niet mogelijk is.

Momenteel download ik een bestand van https://data.nlextract.nl/ maar ik weet nog niet wat ik daar aantref.

Dus: is het mogelijk om m.b.v. bijvoorbeeld een polygon een x aantal .tif files te downloaden?

Ik ben heel benieuwd of dat mogelijk is.

1 like

Je zou op GeoTiles.nl kunnen kijken, in combinatie met de tegel-index zou een automatische bevraging/download niet heel ingewikkeld moeten zijn. De data is afkomstig uit de landsdekkende .ecw bestanden zoals beschikbaar bij NLExtract, maar dan opgedeeld in iets hanteerbaarder kaartbladen (+1 pixel aan alle zijden).

Dichter bij de bron zijn ze tegenwoordig ook te vinden op ftp://104.47.162.174/Beeldmateriaal/25CM/.

in Qgis kan je in elk geval de foto’s downloaden door de laag op te slaan als geotiff, als extend je scherm (of ander) extend in te vullen en dan vooral niet vergeten de resolutie in te vullen (in dit geval dus 0.25).

Als het goed is kan je nog steeds de 25cm resolutie luchtfoto’s ook ter plekke bij Het Waterschapshuis (HWH) kopiëren. Eigen laptop en storage meenemen. Het gaat wel om de gehele dataset van NL, geen selectie. Neem vooraf even contact op met HWH voor meer info.

Tegenwoordig worden deze per FTP ter download aangeboden via ftp://104.47.162.174/Beeldmateriaal/25CM/. Of de mogelijkheid nog bestaat de data in Amersfoort te kopiëren is mij een raadsel, ik heb er herhaald naar gevraagd maar nooit antwoord gekregen van Het Waterschapshuis.

Bedankt voor jullie reacties. De optie van Geotiles.nl is veruit het makkelijkst. Dat is precies wat ik nodig heb. Jammer dat het niet verder terug gaat dan 2016, maar het is wel bruikbaar.
De downloads via FTP zijn groot en minder handzaam wat mij betreft. Onlangs heb ik telefonisch contact gehad met het Waterschapshuis. Als ik het mij goed herinner kun je nog langs komen voor een download.

Als je echt recentere nodig hebt/wilt hebben, is mijn optie (Qgis) de beste. Ik ben eventueel bereid je erdoorheen te praten (het is heel simpel/snel te doen)

Andere vraag? Naar welk landgebruik ben je eigenlijk op zoek? Misschien biedt de BGT of de BRP Basisregistratie Percelen) een uitkomst?

Beste,

Ik heb geen recentere kaarten dan 2016 nodig. Ik heb ze het liefst van 2010, maar dat is niet beschikbaar. Werken met data uit 2016 kan gelukkig ook.

Ik wil graag onderscheid maken tussen bos, akkerbouw, grasland, stedelijk gebied en water en evt. boomkwekerijen/boomgaarden/glas- en tuinbouw.
De BRP heb ik op PDOK gezien en is denk ik ook goed bruikbaar. In principe bepaal ik het landgebruik middels een multi likelihood classification. Een combi met de BRP heb ik nog niet goed doordacht maar zou in principe mogelijk moeten zijn in ArcMap door rasters met elkaar te combineren.

Mocht je nog tips hebben dan hoor ik dat heel graag!

Hartelijke groet,

Misschien is het bestand Bodemgebruik van CBS iets voor je:

Is ook voor het jaar 2010 beschikbaar