DSO bericht koppelen aan Toepasbare regels

Hoi allemaal, ik ben nieuw met het DSO en ben aan het kijken hoe het een en ander werkt en waar ik informatie vandaan kan halen. Dat laatste vind ik nog lastig.

Wat ik wil bereiken is het bepalen van de Indieningsvereisten aan de hand van het verzoekXML bericht dat we ontvangen vanuit het DSO. In het verzoekXML bericht staan de activiteiten en de antwoorden.

Op basis van het activiteitId kan ik de activiteit-identifier bepalen (zoeken via toepasbareregelsuitvoerengegevens/v1/toepasbareRegels) en met de identifier het sttrBestand ophalen.

Alleen dan loop ik vast. De vraagId’s uit het verzoekXML-bericht komen niet overeen met het STTR bestand. Ik kan de id’s niet vinden, visueel op naam lukt het wel (ongeveer) maar dat is niet exact. Ik vraag me dus af of ik op de juiste plek aan het zoeken ben.

Hiena heb ik ook naar de toepasbareregelsuitvoerenservices gekeken. Ook hier heb ik op basis van de verzoekXML een bericht gemaakt maar ik krijg alleen maar een functioneleStructuurRef terug uit het conclusie endpoint. Dit request geeft bij het indieningsvereisten endpoint alleen de IndieningsvereistenAlgemeneSet terug met vragen. De gevraagde activiteit staat er wel in maar heeft daar geen vragen en dat is vreemd als er wel antwoorden staan in de verzoekXML. Ik denk nu dat de functioneleStructuurRef niet goed is maar ik weet niet welke ik dan moet invullen. Mijn request staat hieronder:

{
    "datum": "20-02-2023",
    "functioneleStructuurRefs":
    [
        {
            "functioneleStructuurRef": "http://toepasbare-regels.omgevingswet.overheid.nl/00000001001202789000/id/concept/IndieningsvereistenVergunningnl.imow-gm0222.activiteit.WerkzaamheidUitv",
            "antwoorden":
            [
                {
                    "id": 70252,
                    "antwoord": "Staal en hout"
                },
                {
                    "id": 70250,
                    "antwoord": false
                },
                {
                    "id": 70249,
                    "antwoord": "Nee"
                },
                {
                    "id": 70253,
                    "antwoord": true
                }
            ]
        }
    ],
    "_geo":
    {
        "intersects":
        {
            "type": "Point",
            "coordinates":
            [
                139784,
                442870
            ]
        }
    }
}

Mijn vragen zijn:

  • waar kan ik voorbeeldberichten vinden die ik 1 op 1 als body in de restservices kan zetten en dat die ook een antwoord geven? (dus niet alleen API documentatie)
  • kan ik een koppeling leggen tussen de vraagId’s uit de verzoekXML en de toepasbare regels endponts?
  • is de functioneleStructuurRef uit mijn request-body wel goed?

Aangezien je hier binnen een week nog geen antwoord op je vraag hebt gekregen, zou ik je aanraden om je vraag via het IPLO nogmaals te stellen (Vraag het onze experts - Informatiepunt Leefomgeving). Daar moet wel een antwoord op komen.

Bedankt voor de nieuwe ingang Robin. Ik ga hem daar stellen. Als ik antwoord heb zal ik dat hier ook neerzetten mocht iemand anders het ook nodig hebben.

2 likes

Hallo David,
Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden die je gaat krijgen. Ik zat een tijd geleden met precies dezelfde vragen, maar heb toen nooit een goed antwoord gevonden of gekregen

Hoi Arnold,
Die was ik inderdaad vergeten hier te delen. Bij deze de antwoorden:
De antwoorden op de gestelde drie vragen zijn:

  1. De vraag-ids die in de XML staan worden gegeneerd bij de uitvoering van toepasbare regels. Deze worden niet aangeleverd via STTR-bestanden.
    Je kunt de vraag-id’s wel terugvinden door de toepasbareregels-uitvoerenservices-v1 aan te roepen met de functioneleStructuurReferentie van het sttr-bestand en zonder antwoorden. De response zal dan alle relevantie vragen bevatten met de daarbij behorende vraag-ids. Let wel op dat deze service wordt aangeroepen met een datum die overeenkomt met de datum waarop de verzoekXML gegenereerd is. Op andere data zouden andere vraag-ids terug kunnen komen.
    Het sttr-bestand biedt de mogelijkheid om voor een uitvoeringsregel een vraagReferentie te definieren. De waarde van dit veld is wel 1-op-1 terug te vinden in de verzoekXML. Echter, dit is een optioneel veld, het is aan de makers van het sttr-bestand is om dit al-dan-niet te vullen.
  2. We hebben helaas geen voorbeeldberichten. Het aangeleverde request-bericht is in die zin incorrect dat het een geometrie bevat die niet in Doetinchem ligt terwijl het een een activiteit in Doetinchem betreft.
    Blijkbaar is het sttr-bestand op zo een manier gemaakt dat die locatie direct resulteert in de conclusie indienbaar=false zonder verdere vragen.
    Hetzelfde request maar bijvoorbeeld met punt-coordinaat 216071/440531 levert wel vragen op voor de activiteit.
    De door de initiatiefnemer gebruikte projectlocatie is ook terug te vinden in de verzoekXML
  3. De gebruikte functionelestructuurRef is juist. Extra info: deze informatie is ook vindbaar op een website: Registratie toepasbare regels (zie bijlage)

Dag David, ik heb zonet een item aangemaakt op dit forum voor een aankomende hackaton voor gebruik van de diverse DSO-LV API’s. Gelet op jouw vraagstelling zou deze hackaton ook voor jou interessant kunnen zijn. Als je interesse hebt kijk dan eens op https://www.provero.nl/evenement/hackathon-dso-lv/