DTB objectenbibliotheek

Momenteel ben ik bezig om de DTB via WFS te ontsluiten in AutoCAD. Hierbij ben ik even het spoor bijster wat betreft de verschillende objecten die voorkomen in de DTB.

Er is een recente objectenbibliotheek van september 2017. Deze komt echter niet overeen met de objecten die in de WFS worden geleverd, misschien 50% van de objecten, de overige hebben andere benamingen. Als ik kijk naar de wijzigingshistorie dan zouden deze benamingen tussen 2008 en 2016 al gewijzigd zijn.

Als ik alleen naar de legenda’s kijk, dan staan daar objecten op die volgens de wijzigingshistorie allang verwijderd zijn uit de objectenbibliotheek. Maar als ik deze objecten aanhoud dan komt zo’n 95% overeen met wat er in de WFS zit. Toch ontbreken er dan weer objecten (bijvoorbeeld “haven” dat niet in de legenda voorkomt maar in 2008 toegevoegd zou zijn aan de bibliotheek en ook voorkomt in de WFS). Het lijkt of de legenda’s al voor 2008 gegenereerd zijn en vervolgens niet meer zijn aangepast.

Een ander voorbeeld: “pijlmarkering linksaf” dat in de WFS voorkomt zou volgens het productenboek nu “voorsorteerpijl linksaf” heten. Als ik het productenboek uit 2016 bekijk, dan was het toen ook al het geval en waarschijnlijk al veel eerder. Toch heet dit object in de WFS nog steeds “pijlmarkering linksaf”.

Wie kan mij vertellen hoe ik aan een actuele lijst met objecten kom die overeenkomt met de WFS? Zonder al deze verwarring?

Ik zou dit bij Rijkswaterstaat navragen via de Servicedesk Data
servicedesk-data@rws.nl of 088 797 39 99

Okido, zal ik doen!