Ik ben bezig om polygonen van de kadastrale grenzen uit PDOK te maken. Ik heb de digital kadastral kaart gedownload van https://www.pdok.nl/download/embed2.html?dataset=kadastralekaartv3 en hem in PostGIS ingeladen.
Echter toen ik er polygonen van wilde maken zag ik dat er her en der gaten in vielen. Na wat verdere analyse kwam ik erachter dat dat komt omdat er dubbele geometrieën in zitten:
Hoi @stvno,
Heb je alles in 1x gedownload of meerdere losse “kaartbladen”?
Als het laatste het geval is, dan klopt het dat er dubbele objecten zijn.
Dit zouden dan percelen/objecten betreffen die in 2 of meerdere kaartbladen hebben gezetten.
Als je de data in 1x gedownload hebt, en er zitten dubbelen objecten in, dan moeten wij op onderzoek gaan.
Heb jij een aantal voorbeeld objecten (ID’s) waar wij op kunnen gaan zoeken dan?
Ik heb het in 1x gedownload en de GML met ogr2ogr in postgis geladen en met
select * from (
SELECT ogc_fid, ROW_NUMBER() OVER(PARTITION BY wkb_geometry ORDER BY ogc_fid asc) AS Row,
wkb_geometry FROM ONLY brk.kadastralegrens
) dups where dups.Row > 1
een lijstje met overtallige segmenten gemaakt (18184 stuks) zoals bijvoorbeeld 12199854 en 20665464
Met 12199854 en 20665464 neem ik aan dat we het over de objecten hebben:
NL.IMKAD.KadastraleGrens.12199854
NL.IMKAD.KadastraleGrens.20665464
Dit maakt dit issue iets wat lastiger gezien ik bovenstaande objecten niet in onze databases kan terug vinden. (zowel de rauwe data die we van de BRK geleverd hebben gekregen als de afgeleide data waarmee we de extracten maken)
Voor dat ik zelf het complete extract ga importeren wil ik nog graag weten:
of je een import doet naar een bestaande tabel of dat je een nieuwe (lege) maakt/vult?
van wanneer het extract is, 18-7 hebben we namelijk een nieuwe versie neergezet, is dit degene die je aan het importeren bent?
@stvno, de data voor PDOK komt uit een systeem waaruit abonnement geleverd worden die op basis van Kadastervestigingen geleverd worden. Kadastervestigingen zijn vaak ook provincies maar bijvoorbeeld Noord Brabant, Noord Holland en Zuid Holland zijn opgedeeld. Dit verklaart de dubbele grenzen op de Kadaster vestigingsgrenzen. Volgend jaar wordt het leveringensysteem aangepast en zullen de dubbele grenzen verdwenen zijn. Ik hoop dat je tot dan met de dubbele grenzen kunt leven.
Ook dat verklaart, ik heb zelf de dubbele eruit gegooid wat goed genoeg is voor mijn usecase. Dank voor de uitleg en ik kijk uit naar de versie zonder dubbele, dat scheelt weer een processing stap in de toekomst.