Eigendomsinformatie percelen bevragen via API

Ik ben bezig met het uitwerken van automatische rapportages van eigendomsinformatie. Nu is dit goed te doen voor objecten met een adres via de Objectinformatie API.

Ik wil nu (voor zover mogelijk) dezelfde informatie verzamelen van percelen zonder adres. Denk aan informatie over eigendom, rechten, koopsom, etc… Dit kan wel via het aanvragen van een afzonderlijk rapport, maar ik heb helaas nog geen API kunnen vinden die iets soortgelijks oplevert. Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze API niet bestaat, maar ik heb 'm waarschijnlijk gewoon nog niet gevonden. Wie weet welke API van het kadaster hiervoor geschikt is?

1 like

Er zijn diverse manieren om de BRK te raadplegen. Jouw casus lijkt goed te passen op BRK Bevragen, maar die is op dit moment alleen beschikbaar voor gemeenten, belastingsamenwerkingen en waterschappen. BRK Levering zou ook nog kunnen, afhankelijk van wat je exacte informatievraag is. Persoonlijk zou ik deze vraag niet hier stellen, maar bij het Kadaster zelf - misschien zijn er mogelijkheden…

1 like

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb tot nu toe via een paar andere wegen nog geen (goede) reactie gehad van het kadaster. Vandaar de vraag via deze weg. Jammer dat BRK Bevragen niet vrij beschikbaar is.

Daar zit het Kadaster met een probleem: Vanwege de AVG mag het Kadaster niet zomaar alle gegevens van rechthebbenden vrijgeven, maar aan de andere kant zijn ze wel verplicht om te voldoen aan het openbare karakter van ‘Openbare Registers’. Dus ik verwacht ook niet dat dergelijke gegevens ooit in bulk via een API te bevragen zijn…

Ter verduidelijking van de uitvraag: het opvragen van de eigendomsinformatie op objectniveau o.b.v. adres gaat voorspoedig.

Het probleem zit 'm echter in het opvragen van diezelfde informatie (koopjaar, koopsom, eigenaar, zakelijk recht en/of bijzonderheden) op percelen zonder adres. Dit kan agrarisch zijn, braakliggende grond, aanpalend perceel van een woning, etc. Het lijkt erop dat dit uit een andere API moet komen, maar de vraag is: welke?

Ja, de vraag was duidelijk. En zoals ik al eerder aangaf: die vraag kun je het beste bij het Kadaster stellen, niet hier. Want geen enkele van de open BRK Services of API’s levert die informatie.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Wij gaan weer verder op zoek!

Heb je hier al naar gekeken: Aanmelden KIK Inzage - Kadaster.nl zakelijk

Daar zijn we inderdaad inmiddels naar aan het kijken!

@Terralytics Ik zit met dezelfde vraag, dus mocht KIK inzage inderdaad de oplossing zijn geweest dan hoor ik het graag!

@Floris , we zijn er nog volop mee bezig. Maar over een maandje zou alles wel helemaal moeten draaien. Ik zal er aan proberen te denken om dan hier weer een update te sturen. Mocht ik dat niet doen, check het dan vooral weer even.