Hallo mensen,
Ik wil graag metadata voor een dataset maken die aan INSPIRE eisen voldoet en aan het Nederlands profiel voor metadata op ISO 19115. Als ik het goed heb begrepen voldoe je meteen aan INSPIRE eisen als je aan het Nederlands profiel voldoet.
In NGR gebruik ik de Template Nederlands metadata profiel op ISO 19115 voor geografie 2.1.0 als ik een nieuw record aanmaak. Vervolgens vink ik bij Categorieën INSPIRE aan. En ik zet de Volledige weergave aan. Vervolgens vul ik alle verplichte velden in.
Als ik vervolgens de metadata valideer in de Europese INSPIRE validator (ETF) via de ingebouwde knop in NGR, wordt de metadata toch nog afgekeurd. Hoewel ik alles in de template goed heb ingevuld zijn er toch nog elementen die ontbreken. Het gaat om de volgende elementen:
- Contactgegevens voor de data
– GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 - Juridische toegangs beperkingen
– (Juridische) gebruiksbeperking: geen gebruiksbeperkingen
– (Juridische) toegangsrestricties: anders
– Overige beperkingen: geen beperkingen
— URL verwijzing: Creative Commons — Public Domain Mark 1.0
– Overige beperkingen: Er zijn geen condities voor toegang en gebruik
— URL verwijzing: INSPIRE registry - Juridische toegangs beperkingen
– (Juridische) toegangs restricties: anders
– Overige beperkingen: Geen beperkingen voor publieke toegang
— URL verwijzing: http://inspire.ec.europa.eu/metadata-codelist/LimitationsOnPublicAccess/noLimitations - Domein consistentie
– Titel
– Specificatiedatum
– Verklaring
– Conformiteit indicatie met de specificatie - Spatial representation type
- Distribution Format
- Naam
- Versie
Hier is een validatierapport waar het ontbreken van de elementen zichtbaar is: https://inspire.ec.europa.eu/validator/v2/TestRuns/EIDd18e45ef-661c-4ebb-9729-fab0b70678d0.html
Uiteindelijk is het me wel gelukt om deze elementen in te vullen aan de hand van voorbeelden en documentatie, en door ze handmatig toe te voegen in de XML-weergave. Maar volgens mij ontbreken er dus elementen in het template of zie ik iets over het hoofd.
Mijn vraag gaat dus specifiek over de template in INSPIRE. Ik hoop dat iemand hier meer duidelijkheid hierover kan verschaffen: zou het kunnen dat de elementen die ik noemde ontbreken in de template? En zouden die toegevoegd kunnen worden?