Als ik in QGis een WCS-service van een oude versie van de AHN toevoeg, dan lijkt dat geen WCS te zijn die QGis begrijpt. Bovendien word de naam in de legenda een UUID, wat ook niet echt prettig is. Bijvoorbeeld de AHN3: https://api.ellipsis-drive.com/v3/ogc/wcs/94037eea-4196-48db-9f83-0ef330a7655e?request=getCapabilities&version=1.1.1&requestedEpsg=28992, komt er zo uit te zien in QGis:
Als je dan in QGis de weergave aan wil passen naar bijvoorbeeld Hoogtelijnen of Schaduw voor Heuvels, dan verdwijnen alle gegevens, er word niets weergegeven.
Er zitten volgens QGis ook 2 banden in, in plaats van 1. Ter vergelijking de WCS van AHN4 vanuit PDOK er naast gezet, die laat wel gewoon alles zien. Ik vraag me dus af of dit wel correcte WCS-services zijn. Ik heb beide varianten die in de Dataroom staan geprobeerd (WCS 1.0.0 en WCS 1.1.1), maar dat maakt in QGis geen verschil.
Mis ik hier iets? Vergeet ik een instelling of zo? Wij gebruiken niet de meest recente versie van QGis (3.34.4), maar de WCS van PDOK word wel prima weergegeven, met alle mogelijke stijl-opties van dien (schaduwering, hoogtelijnen, enz).
En zouden die Capabilities documenten kunnen worden aangepast? Want die zijn nu allemaal hetzelfde, voor elke AHN versie die daar staat - en als je er dus twee in je legenda van QGis zet, dan krijg je 2 UUID’s in je legenda. Daar worden noch ik, noch mijn gebruikers vrolijk van.
Dit zouden de AHN4 en AHN3 moeten zijn… Natuurlijk is dat achteraf aan te passen, dat is het probleem niet - maar dat zou m.i. niet nodig moeten zijn. Bovendien levert het Capabilities-document nu geen nuttige metadata op, wat ook niet erg praktisch is, lijkt mij.