Enorme bestanden

Na eens eens gekeken te hebben wat ik wil hebben dacht ik dat de BGT Omtrekgericht mij wel goed zou uitkomen. Ingezoomed op de gewenste locatie en de kaartlaag geselecteerd. …download knop zoeken voor een GML bestand… ?

Na een tijd zoeken dan maar de Dataset: Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) gedownload. na een half uur downloaden en anderhalf uur uitpakken krijg ik bestanden waar mijn PC niet gelukkig van wordt.

Anders gezegd. Hoe download je een klein deel van een kaart in GML?

vrgr Ron

Op pdok.nl staat er op de BGT download pagina ook een kaartselectie functionaliteit.

https://www.pdok.nl/downloads/-/article/basisregistratie-grootschalige-topografie-bgt-

Op deze kaart kan je inzoomen en een stukje nederland selecteren. Zodra je daarop geklikt hebt, kan je onderaan op ‘Download kaarselectie’ klikken. Let wel, het kan even duren totdat de download daadwerkelijk start.

Ondertussen wordt er ook nog hard gewerkt aan een nieuwe download pagina. Die is hier al in beta vorm te benaderen: https://download.pdok.io/lv/bgt/viewer/
Op deze beta viewer kan je zelf een blokje tekenen die je vervolgens kan downloaden.

hier heb ik overheen gekeken - mijn dank!

Dan heb ik nog wel een vraag.

Ik ga naar PDOK.nl en dan? Geen knop download te vinden. 1 keer per ongeluk gevonden na heel veel klikken.

Ik heb nu deze link gesaved maar hoe kom ik bij dat deel van de pagina?

2 likes

ok - beetje omslachtig voor misschien de belangrijkste functie van PDOK? voor mij de belangrijkste :slight_smile:

Als je QGIS 3.x gebruikt kun je ook de BGT import plugin gebruiken.

Daarmee kun je direct de BGT voor de kaartuitsnede downloaden. Eventueel kun je ook BGT downloaden op basis van overlap met de features in een andere kaartlaag.

Hallo Marco

waar vind ik die plugin?

Hoofdmenu van QGIS [Plugins][Plug-ins beheren en installeren ...]

Dan tabblad Alles en in het zoekvenster BGT invullen. Dan de BGT Import plugin aanklikken en installeren.

1 like

Zijn er nog andere plugins die je me kiunt aanraden? Het is nog al een lijst

Alle plugins zijn wel nuttig voor iemand.

Welke plugins voor jou nuttig zijn kun je echt alleen zelf beoordelen.

De meeste mensen in NL gebruiken in ieder geval de PDOK services plugin.

Verder heb ik het vermoeden dat plugins met de keywords ‘CAD’ of ‘dxf’ voor jou interessant zijn.

Ik gebruik de kaarten om de omgeving van een kavel in beeld te krijgen. Voor de situatietekening en om een goede 3d situatie te krijgen voor mijn impressies