Error in AHN3 LAZ files

Makkelijkst om PDAL te installeren is toevoegen aan je Python-omgeving via conda install:
conda install -c conda-forge pdal python-pdal gdal

Succes!

Ik vond dit commentaar over EPSG in een applicatie:

Some of the epsgs found in lidar files donā€™t represent projected coordinate systems

but are instead the datum or other geographic reference systems

Ik begrijp nog steeds niet helemaal de exacte relatie tussen een lidar file bijv 30hz2 en een EPSG.
Wat is precies die EPSG in relatie tot dat bestand/plaat(je)?

Is dat een exacte locatie in een grid van de hele wereld in een database?
Of is het een kenmerk van een groter gebied waar dit plaatje onderdeel van uitmaakt.

Als het een exact iets is, dan redeneer ik dat ik specifiek de EPSG van dit specifieke plaatje ergens vandaan moet halen ipv de EPSG van Nederland 28992.

De EPSG is de projectiecode die gebruikt moet worden om de data in het juiste coƶrdinatenstelsel af te beelden (in dit geval RD EPSG =28992). Meer informatie over de AHN3 bestanden kun je ook hier vinden: https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/fc90e8e9-ebe5-4909-8fb8-327b77308b9f?tab=general
De EPSG code is in alle AHN rasters in de header opgenomen.

De GPS tijd zoals deze in de AHN3 puntenwolk was opgenomen was nogal omslachtig. In het AHN4 hebben we dit (hopelijk!) gefixed waarbij de GPS standard time wordt opgenomen.

Hoe zit het met mogelijke verschillen in EPSG reeksen, projecties, unit naar meters, foot vs survey foot,unit multiplier, verschillen in datum (oude en nieuw EPSG?), utm, wkt, geotiff tags, tmerc, datum ā€˜nad83ā€™?, ellips grs80. Zoveel termen, hoe meer youtube ik kijk over dit onderwerp hoe meer vragen ik heb over de samenhang van al deze termen.

Zijn dit de standaard termen voor USA maar niet voor Nederland en/of de info horende bij 28992 ?

Misschien kan iemand uitleggen wat van al deze informatie (nodig om de lidar goed te kunnen lezen?) zit in de laz bestanden opgenomen en eventueel waar? allemaal in de header(s) ?

Sorry voor de misschien vreemde post. Ik wil graag dat ik het hoogte bestand kan gebruiken. Ik neem aan dat het bestand wel klopt, maar het is of te groot en de app waarin ik het wil gebruiken vind dat niet leuk (en ik weet niet of en hoe het mogelijk is om slechts een deel op te selecteren en op te slaan als een las met metadata (zoals dat bij de USGS blijkbaar het geval is).

Om mijn verwarring te illustreren. Als ik een export maak van de lokatie in openstreetmap is een osm bestand en dat lees ik in, dan krijg ik te zien dat het gaat om EPSG 32631 (en niet 28992?) :slight_smile: