Error in AHN3 LAZ files

It seems that some of the LAZ files were not updated when the new batch of tiles were made available. For example 25ez1, 25ez2, 16dn1 but there are more. For these tiles, the LAZ file is cropped the same way as if they were on the boundary of AHN3-AHN2 coverage (see image).

@Alkemade kun jij hier op reageren?

Voor de volgende LAZ kaartbladen geldt dat er bij de update met de 2016 data geen volledige LAZ file op PDOK staat (waar dat wel te verwachten is).

16DN1
16DN2
16EN2
16EZ1
16EZ2
16FN1
16FN2
25EZ1
25EZ2
25GN2
25HN2
25HZ2
26CZ1
26CZ2
26DZ1 

Deze LAZ files worden zsm nogmaals aangeboden aan PDOK om te vervangen.

Sounds good, thanks!

@BalazsDukai, @Alkemade, ik heb geconstateerd dat de AHN tiles van bovenstaand lijstje nog steeds maar deels beschikbaar zijn. Is de reden hiervoor bekend dan wel een datum van te verwachten publicatie?

Groet,

Jan

@GeoJanMov wij hebben (PDOK) hier met @Alkemade contact over en we zijn nu een onderling vergelijk aan het doen. We hebben bijna scherp bij welke bestanden het nog speelt en daarna kunnen we opnieuw de uitwisseling doen met Ingrid en de bestanden vervangen in de downloadapplicatie. Ik kan nog geen exacte datum roepen maar wel dat dit prio heeft!

@Jeroen_PDOK, @Alkemade, bedankt voor de reactie en fijn dat het prio heeft. Zelf kom ik uit op het ontbreken van stukken in:
25ez1
25ez2
16dn2
16dn1
16ez2
16ez1
16fn2
16fn1
16en2
38ez1
38bz2

Er zijn blijkbaar al wel enkele kaartbladen vervolledigd na juli 2018.

@GeoJanMov de bestanden zijn vervangen.

1 like

@Jeroen_PDOK, Top, ik zie het!

1 like

@Jeroen_PDOK,
De 38bz2 levert me momenteel foutmeldingen op bij het verwerken van het bestand. Kan het zijn dat het bestand corrupt is? Bij de andere tiles vinden deze foutmeldingen niet plaats.

@GeoJanMov het bestand is corrupt dus daar moet ik achteraan (even kijken hoe ver ik kom i.v.m. vakantieperiode). Ik laat iig weten als het vervangen is!

2 likes

@GeoJanMov het bestand is vervangen!

1 like

@Jeroen_PDOK, Merci, tile 38bz2 is nu ook valide en compleet!

1 like

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier op dit forum. Ik heb geen idee of ik hier goed zit. Ik probeer een laz file te gebruiken 30HZ2.
Meerdere tools lijken aan te geven dat de laz file niet ok is. (2.2GB)
Bijvoorbeeld Displaz geeft een error bij het openen.
Met LAZ2LAS-cli heb ik er (denk ik/blijkbaar) een LAS bestand van laten maken (~14GB). Dit las bestand kan ik wel weer bekijken in een LASviewer.

Zoals jullie mogelijk lezen in mijn bericht, ben ik nieuw op dit gebied, dus als ik meer info kan/moet, dan hoor/leer ik dat graag.

ps: Ik heb ook het bestand 38bz2 gedownload van: https://downloads.pdok.nl/ahn3-downloadpage/
maar ook die krijg ik een error met openen. Ik begrijp graag of en wat ik dan verkeerd doe :blush:

Hallo Martijn,
Je zult snel geholpen worden op dit forum met je geodatavragen. De AHN3 LAZ-bestanden lijken nog steeds valide en compleet. Ik check dat met PDAL (kun je bijvoorbeeld bij je Python-omgeving installeren). Wel hebben de AHN3 LAZ-tiles nu nieuwe download-URL’s. 38BZ2 is nog steeds OK.

Met FME (transformatietool) kun je de bestanden omzetten naar diverse andere formaten (bijv LAS, zLAS, RCP, etc.).

Screenshot van je foutmelding zou helpen met debuggen.

Ha Jan,

Dat is het een beetje. De tools die ik tot nu toe heb gebruikt om iets te (willen) doen met laz bestanden geven geen enkele aanwijzing wat er mis is of gaat, alleen maar dat het niet lukt.

Zoals ik al aangaf, al deze termen en samenhang zijn nieuw voor me. En als het dan ook nog vaag blijft dan kom ik niet echt verder :slight_smile: , De originele vraag is/was “regel een .las bestand met metadata” en/of een EPGS. Ik heb geen las bestanden kunnen vinden, maar wel deze laz (compressed) maar daar geen meta bij, ik weet ook niet op dat nog zo hoort of dat het in de file zit toegevoegd?
Volgens mij is het idee dat ik dan een hoogte map heb. Die kan ik tegen openstreetmaps aanhouden voor het verkrijgen van verdere details.

Graag zou ik willen weten wat ‘de nieuwe download link’ is, dan kan ik wellicht proberen of die download beter is dan die tot nu toe gebruik?

https://download.pdok.nl/rws/ahn3/v1_0/laz/C_30HZ2.LAZ
Die heb ik gedownload en zou ik willen gebruiken.

Voor wat het waard is, als ik deze open in Displaz:
OpenGL implementation:
GL_VENDOR = ATI Technologies Inc.
GL_RENDERER = AMD Radeon RX 5700
GL_VERSION = 3.2.13587 Core Profile Forward-Compatible Context 20.2.2 26.20.15019.19000
GLSL_VERSION = 4.60
GLEW_VERSION = 2.0.0
ERROR: Could not load 30HZ2.LAZ

Bij de files is enige metadata toegevoegd (bijv. de creation_date). Door PDAL te installeren kun je de metadata eruit halen via command prompt (pdal info “file path” --metadata).

De downloadlink die je gebruikt, is de nieuwe goede.

Omzetten naar LAS met metadata en EPSG doe ik dus met FME. Maar wellicht hebben anderen daar andere handige scriptjes voor waar ik geen ervaring mee heb.

Jan,

Ik zat net op een andere pagina van pdok met een lidar kaart. En het leek er op dat de lidar informatie ouder dan 7-8 jaar is. Kun je dat (eenvoudig) bevestigen? Dan kan ik voor dit stuk meteen stoppen, want dan is de meting te oud.

Ok, progress! Ik heb een werkende versie van laszip gevonden, die blijkbaar wel een leesbare las file oplevert althans voor Displaz.

Jan ik heb alleen het gevoel dat ik PDAL niet even installeer? Moet ik daarvoor python gaan begrijpen? Ik zag volgens mij wel ergens Windows 64bit, maar geen downloadbare .exe of zip.

Wat ik overigens ook nog niet helemaal begrijp, maar misschien zegt jou dit iets:
De tool waarmee ik die las wil inlezen zegt dus: geen een metadata xml. Of geef aan wat de map scale is, Force Lidar EPSG Projection en Force Lidar Unit. Ik veronderstel dat deze info in de xml zou staan als ik die wel had?

Ik begrijp nog steeds niet volledig wat nou ‘de juiste’ EPSG zou moeten zijn, maar ik kom uit op 28992 (Amersfoort RD New)

De informatie wordt helaas nog niet direct meegegeven met de LAZ-file. Zie hier hoe je erachter zou kunnen komen:

Hopelijk zit die informatie wel bij de AHN4.