Excel adressen zoeken bij postcode

Lieve mensen, ik hoor wellicht niet helemaal thuis op dit forum, maar hier vind ik de expert. Ik vond op internet een excel “PDOK-Geocoder-v-2.3.2—2021” met oude url’s naar de server van pdok en ik kom er niet uit.

Ik zou graag geautomatiseerd 300 adressen vinden op basis van een postcode. Kan iemand mij helpen met een simpele excel of wellicht uitleggen hoe ik het gevonden excel document opnieuw kan inrichten om te gebruiken?

Veel dank voor de hulp.
Groet,

Bram

Hallo Bram,

Geen idee of je er nog wat aan hebt, maar als je op internet wat gaat zoeken kom je genoeg informatie tegen hoe je met excel 2016 of nieuwer informatie via een webservice (excel get data from api) kunt opvragen.
Bijv. hier: API calls from Excel. How to make API calls from Excel and… | by Toni Cañada | Medium
Misschien is dat een aardige start, ik denk niet dat je hier verder antwoord gaat krijgen op het gebruik van excel of integratie daarmee. Zelf heb ik wel eens met VBA binnen (oudere) Excel koppelingen gemaakt om data te vergelijken.

Hoi Bram en andere gebruikers van deze sheet,

Ik gebruikte deze excelsheet ook af en toe en heb net op goed geluk de link uit de sheet veranderd naar de nieuwe API link “https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/free”. dit werkt vooralsnog prima voor mij.

Let bij het plakken van de link dat je de invoervelden die verder in de link staan niet wijzigt en alleen het webadres verandert.

succes!

@Brammm.velden ik wil je wel even een excel bestandje toesturen waarin ik de nieuwe url’s heb verwerkt. Laat maar even een e-mailadres weten via een direct bericht aan mij.