Ik weet dat de vraag al vaker gesteld is. Maar ik kom bepaald niet goede bruikbare antwoorden tegen. Voor het bepalen van een gebied wil ik graag in Excel op een of andere manier de RD naar WGS84 kunnen omzetten. Ik gebruik nu ‘knippen plakken’ rechter scherm. Is er iets aan te doen?
Hoi je kan dit doen met de api van pdok. Voor dit antwoord heb ik even chat GPT gebruikt. Zonder pc kan ik geen voorbeeld bijvoegen. Maar ik kan je zeggen dat het werkt.
Succes…
https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/reverse?lat=52.4359&lon=4.834&fl=*&rows=1
Om de genoemde URL in Excel met Power Query te gebruiken en de lat/lon-coördinaten om te zetten naar RD-coördinaten (XY), kun je de volgende stappen volgen:
- Open Excel:
- Ga naar het tabblad Gegevens.
- Klik op Van andere bronnen > Van web.
- Voer de URL in:
- Plak de URL:
https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/reverse?lat=52.4359&lon=4.834&fl=*&rows=1
. - Klik op OK.
- Transformeer de gegevens:
- De gegevens van de URL worden ingeladen in Power Query.
- Zorg ervoor dat je de gegevens als JSON laat weergeven of in een gestructureerde tabel. Indien nodig kun je de kolommen openen en uitvouwen om relevante velden te zien (bijvoorbeeld de
rdX
enrdY
coördinaten als die beschikbaar zijn).
- Parameteriseren van de coördinaten:
- Je kunt het proces dynamisch maken door parameters voor de
lat
- enlon
-waarden te maken in Power Query. - Klik in Power Query op Beheren > Parameters > Nieuw en voeg parameters toe voor
Latitude
enLongitude
. - Pas de URL in de query aan, zodat deze de parameterwaarden gebruikt (bijvoorbeeld:
https://api.pdok.nl/bzk/locatieserver/search/v3_1/reverse?lat=" & Latitude & "&lon=" & Longitude & "&fl=*&rows=1
).
- RD-coördinaten ophalen:
- Zodra de gegevens worden opgehaald, controleer of er een veld met RD-coördinaten (
rdX
,rdY
) aanwezig is. - Transformeer of filter de gegevens zoals nodig in Power Query.
Door dit proces kun je lat/lon-coördinaten naar RD-coördinaten (XY) omzetten en dynamisch aansturen via Power Query in Excel.
Netjes, zover kom ik niet met Excel
Maar voor coördinaten transformaties zou ik niet zo snel naar de locatieserver kijken, die dient een heel ander doel. Een API die wel geheel gericht is op coördinaten transformaties is de Transformatie API van het NSGI. De API spec hiervan staat open en biedt ook nog een API key om de API uit te proberen.
Pas op: deze post kan rode vlekken veroorzaken bij echte geodeten …
Wat ik ook wel eens gedaan heb is een flink aantal punten converteren en dan mbv multiple regressie een eenvoudige functie bepalen die oibv x en y de lat en lon berekent (of andersom natuurlijk). Die functie kun je eenvoudig in Excel gebruiken.
Voor een klein gebied werkte dit prima.
Ik kreeg van een bekende een formule die best wel bevredigende resultaten gaf. Het is inderdaad voor kleine opppervlakte. Bijvoorbeeld Bouwprojecten die zich binnen de enkele kadastrale grenzen zich begeven. Die wil je op de kaart laten laden. Uiteraard is het voor de bouw niet acceptabel als de afwijking groter is dan 1 mm. Voor andere doeleinden hoeft dit weer geen probleem te zijn.
Als er serieuze behoefte is aan RDNAPTRANS™ in MS Excel, dan kunnen we vanuit de NSGI wel een voorbeeld maken hoe je vanuit MS Excel met onze coördinatentransformatie-API nauwkeurig kunt omrekenen. Like dit bericht als je dat zou gebruiken. Hoe meer likes, hoe hoger we het op onze backlog zetten…