Export QGIS layout met Vectortiler lagen: te groot kaartvenster

Hallo,

Ik heb een QGIS project met daarin één gewone (lijnen) kaartlaag, en als achtergrond de ‘basic’ kaartlaaggroep uit de Vectortiler plugin, ingeladen als Vector. Vervolgens de tekstlabels daarvan uit gezet (is een bekend probleem dat deze bij exporteren van de layout niet in de juiste grootte meekomen).

Vervolgens een layout gemaakt op A3 formaat, met default instellingen, en een kaartvenster gemaakt dat niet de hele pagina in beslag neemt. Zie het zwarte kader in de afbeelding.
In de layout zelf ziet het er uit zoals ik wil. Als ik 'm nu echter exporteer naar pdf, dan zie ik dat de vectorlagen buiten het getrokken kaartvenster doorlopen! Enige uitzondering daarop is de ‘background’ in de Vectortiler groep. Dit kun je zien aan de wat meer grijze kleur in het kaartbeeld binnen het kader. Ook de zwarte lijnen van mijn zelf toegevoegde kaartlaag lopen door tot buiten het kaartvenster.

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd:

  • Instellingen bij exporteren naar pdf: alle mogelijkheden (vinkjes) uiteprobeerd, geen ander resultaat

  • Exporteren naar .png in plaats van .pdf: hetzelfde resultaat

  • In plaats van een Vectortiler groep als achtergrond een (raster)laag uit PDOK (OpenTopoAchtergrondkaart) gebruiken: dan blijft alles, inclusief mijn eigen toegevoegde kaartlaag, netjes binnen het kaartvenster.

Gezien bovenstaande vermoed ik dus dat er wat mis is met specifiek het exporteren van Vectortiler kaartlagen. Ik heb een vaag vemoeden dat er bij de export ‘hele tegels’ worden geëxporteerd, mits ze (gedeeeltelijk) binnen het kaartvenster vallen. Dit ook gezien het feit dat in onderstaand voorbeeld de Maptiler kaartlagen rechts wel worden afgekapt, en b.v. links niet.

Ik gebruik QGIS 3.14.1 op Linux (Ubuntu).

Vriendelijke groet,
Willem Hoffmans
Ruimtemaatwerk

Hoi @holedigger, er bestaat al een ticket voor deze bug op de QGIS issuetracker op Github. Deze bug zou al gefikst moeten zijn in versie 3.14.15 of hoger (3.14.159 is volgens mij een typo, deze release bestaat niet).

1 like

@holedigger Dat moet dan QGIS 3.14.16 zijn.

Het was even de bedoeling om de decimalen van pi te gebruiken voor de point releases, maar dat bleek toch niet zo’n goed idee. Vanaf nu dus gewoon:
3.14.15
3.14.16
3.14.17

1 like

Ah, dat zou mooi zijn!
Ik ga kijken of ik de nieuwste versie kan installeren, laat hier nog ff weten als het daarmee inderdaad goed gaat.

Dank voor de supersnelle reactie!
Willem