Extra attributen in response

Vanuit de BRT API probeer ik van verschillende datasets de volgende velden te krijgen.

Van terreinen – type landgebruik, van inrichtingselementen – type inrichtingselement en van functionele gebieden - type functioneel gebied. Deze velden zie ik niet terug in mijn response. Vanuit de downloadbare kaartbladen versies zijn deze attributen wel te verkrijgen.

Worden deze velden wel meegestuurd als eigenschap of zie ik iets over het hoofd?

Bij de REST APIs van de basisregistraties kan je altijd de OpenAPI specificatie opvragen op het basepath van de API, of opzoeken op de website (Top10NL hier: API - BRT). Daarin staat precies wat je in een respons kan verwachten.

De velden die je zoekt zitten nog niet in de API, maar zijn volgens mij vrij eenvoudig toe te voegen. Ik zet er een item voor op ons backlog. Als de velden toegevoegd kunnen worden, zullen we het hier melden als het gebeurd is.

Het lijkt er op dat alle type-attributen niet meegenomen worden in de BRT API. Ook terreindelen zijn alleen op basis van de tdnCode in te delen. En de stukken waar ik me aan het testen ben, hebben ook geen voorkomen of fysiekVoorkomen. Inrichtignselementen hetzelfde, je kunt niet zien welke bomenrij zijn en welke muur bijvoorbeeld. Het is af te leiden uit de tdnCode, maar dat lijkt me toch niet echt de bedoeling.
Ik vind het wel enigszins verbazingwekkend dat juist deze belangrijke info er nog niet in zit…

Zoals Robin aangaf hebben we inmiddels een story op de backlog op de genoemde velden toe te voegen. Je geeft aan dat je je verbaasd dat deze belangrijke informatie er nog niet in zit, heel eerlijk gezegd verbaas ik mij een beetje dat als dit zulke belangrijke informatie is dat we hier nog nooit eerder iets over gehoord hebben. Deze API bestaat namelijk al meer dan 3 jaar en tot nu toe is deze informatie blijkbaar nog nooit nodig geweest. Bij het maken van de API zijn deze velden hoogstwaarschijnlijk niet opgenomen omdat we ze over het hoofd hebben gezien.

De story pakken we niet in de lopende sprint op (net gestart en loopt 2 weken), ik ga kijken of we hem in de volgende sprint mee kunnen nemen.

@sbjager en @Jesper mochten jullie er toch geen behoefte meer aan hebben dan horen we dat ook graag, dan laten we de API onaangepast.

:grin: Voor mij persoonlijk komt dat omdat ik me er nu pas mee bezig ben gaan houden, tot dusver heb ik de API nog niet eerder gebruikt, ondanks dat ze er al 3 jaar is :wink:

En in de downloads zitten ze wel, dus tot op heden is het nooit een punt geweest. Maar ik vind het wel reuze interessant (om niet te zeggen: essentieel) om te weten of een terreinDeel akkerland, bos of heide is bijvoorbeeld. En nu ontdek ik dat ik dat moet afleiden uit de tdnCode, voor zover ik het kan zien.
Het lijkt er op dat men de API dus nog niet voor “echte” doeleinden gebruikt, want anders waren dat soort meldingen wel vaker voorgekomen denk ik. Maar dat is mijn mening.

Voor mij geldt ook dat ik een nieuwe gebruiker van de API ben. Nieuwe gebruikers leiden tot nieuwe wensen. De drie gevraagde attributen van de datasets zijn naar mijn mening de meest informatieve. Als ik een bevraging doe, zou ik niet alleen willen weten waar het is maar ook wat het is. Als deze attributen worden toegevoegd, zijn de datasets terreinen, functioneel gebied en inrichtingselementen in mijn optiek volledig.

Ik streef er naar om zoveel mogelijk te kunnen zeggen van een willekeurige vierkante kilometer in Nederland en deze attributen (en overige gegevens van onder andere de BRT API) helpen mij daarbij.

We laten de wens gewoon staan en ik doe mijn best om ze mee te nemen in de komende sprint.

Hier sluit ik mij bij aan dat dit zeer handig zou zijn.

Is het nog gelukt het mee te pakken in de sprint? (met de aanname dat de komende sprint waar je het over had inmiddels is gestart)

Ja, ze zijn meegenomen in de sprint die vandaag gestart is. Uiterlijk over 2 weken verwacht ik dus dat we een update van de API live hebben gezet met deze velden. Zodra de update live is laten we dat hier weten.

1 like

@Matthieu @Jesper Er is zojuist een nieuwe versie van de Top10NL API uitgerold met daarin alle type attributen die in de bron data zitten. Ook zijn filters toegevoegd op alle type attributen.

Mochten er nog vragen of problemen zijn, horen we dit natuurlijk graag.

3 likes