Feature layers uit Ruimtelijke plannen

Voorheen gebruikte ik in ArcGis Pro voor de feature layers van de ruimtelijke plannen een link van Esri van de Basisregistraties waarin ook de IMRO – plannen stonden.
Dat werkte heel gemakkelijk. Helaas kan ik deze niet meer terugvinden, misschien omdat ze uit de lucht zijn gehaald(?)

Ik ben nu zoekende naar een goede vervanger voor die link. Uit het ontwikkelaarsportaal omgevingswet (Ruimtelijke plannen opvragen - Ontwikkelaarsportaal) heb ik Endpoint V4 gevonden en ik heb een API-key ontvangen. Maar ben nog niet bekend met de werkwijze van API’s en krijg maar niet gevonden hoe je het moet gebruiken.
Een andere optie is om met andere formaten te werken, GML en XML(?) Maar het lukt me maar niet om dit te importeren in ArcGis Pro.
Of zijn er misschien goede alternatieven hoe ik aan de feature layers kan komen van alles wat in ruimtelijke plannen staat?

Onderstaand welke optie ik heb gebruikt in ArcGis Pro en welke link ik heb gebruikt:

hoi, wat is het probleem precies dat je wilt oplossen?
GML importeren in Arcgis is inderdaad niet mogelijk. In Qgis lukt het wel.

Ik heb het idee dat je voor de werkingsgebieden in het kader van de Omgevingswet iets wilt knutselen uit de bestaande bestemmingsplannen?

Een tijd terug ben ik met python aan de slag gegaan om de bestaande bestemmingsplannen, GML’s, te downloaden van Ruimtelijkeplannen.nl en dan samen te voegen tot één groot shape-bestand met ‘alles’ erin. Ik noem het ‘de combined versie’. Neem gerust een kijkje:
https://arcg.is/u8jGa1

als dit iets is dat je kan helpen, laat het me weten.

Hallo Thomas,

Dank voor jouw reactie. Ja, dit is eigenlijk wat ik nodig heb. Maar hoe pak ik dit aan… ben niet echt bekend met python.

er gaat een (GIS) wereld voor je open zodra je de eerste stappen in python zet. Voor je het weet tuimel je in het konijnenhol en kom je er nooit meer uit :slight_smile: ik stuur je een PM met contactgegevens om een moment te prikken om even te Teamsen. Dat praat makkelijker

Hallo skers,

De IMRO-services die voorheen beschikbaar waren, zijn per 1 maart stopgezet. Deze services waren gebaseerd op de afname-services van ruimtelijkeplannen.nl. Sinds de stopzetting van ruimtelijkeplannen.nl worden er geen wijzigingen meer doorgevoerd in de IMRO-services. Hierdoor raakt de informatie steeds verder verouderd. Gezien deze ontwikkelingen is besloten de IMRO-services uit te faseren.

ArcGIS-gebruikers die deze informatie willen blijven gebruiken, ondanks dat deze mogelijk verouderd of onvolledig is (bijvoorbeeld omdat omgevingsdocumenten zoals provinciale omgevingsverordeningen hierin ontbreken), kunnen een FGDB downloaden via Datasets - Esri Nederland en deze lokaal in hun eigen omgeving gebruiken.

Esri Nederland heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een nieuwe oplossing die actuele gegevens over ruimtelijke plannen en omgevingsdocumenten direct opvraagt bij de DSO API’s. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan gerust contact met mij op.

1 like