Fietsknooppuntennetwerk vector

Zoals ter sprake kwam bij InspireHelsinki2019, willen we graag de vector service van het Fietsknooppuntennetwerk gebruiken, die volgens velen ooit via PDOK beschikbaar was, maar die we voor onze in elkaar geknutselde regenloze routeplanner niet konden vinden.

Hallo @bmonne

Deze is nog steeds beschikbaar op de PDOK viewer
Hopelijk is dit voldoende antwoord op je vraag.

@Robbert Ik denk dat @bmonne op zoek is naar een WFS. De landelijke fietsknooppunten en -routes zijn enkel als WMS beschikbaar.
Enkel de provincie Groningen biedt een WFS van de fietsknooppuntroutes in die provincie (https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/bf951366-9534-4421-b928-4e61b5294b0e).

2 likes

Exact! We hadden een set elders bemachtigd en daar na wat topologische correcties routeplanning meegedaan. De WMS konden we makkelijk vinden maar dat was dus niet voldoende.
Dank voor de snelle antwoorden hoe dan ook.

:bulb:TIP: De fietsknooppunten en -routes zitten ook in OpenStreetMap. Dat is natuurlijk niet de echte bron, maar wordt volgens mij wel actief up-to-date gehouden door de fietscommunity.

1 like

@MaartenStorm goed idee! Hebben we i.i.g. een waardige bron.

1 like

Ben ook wel benieuwd naar de toepassing: soort combi van fietsrouteplanner & buienalarm die mij al zigzaggend tussen de buien door leidt?

Precies! Als onderdeel van de INSPIRE Helsinki Data Challenges hebben we een prototype in elkaar gezet waar we dus dat netwerk gebruikten als vereenvoudigd fietsnetwerk dat te combineren was (met wat gesleutel en FME Cloud) met data van het KNMI (via ArcGIS Online) om routes te plannen.

En het is ontworpen om in der Tat een fietsroute te plannen en zo droog mogelijk te blijven, met als vervolgdoel dit te kunnen doen in meerdere landen en over grenzen heen: PanEuropeesePlensvermijdendePlanning. Om echte appbouwerts zulks gemeengoed te laten worden en te combineren van andere vormen van mens- en ecovriendelijk vervoer. Enzo.

In de WMS service is ook het kml formaat beschikbaar. Een formaat voor opgemaakte kaarten waarbij de vectoren worden meegeleverd.

QGIS of GDAL kunnen kml omzetten naar vrijwel elk gewenst vector formaat.