Filebased geodatabase in QGIS

Is het mogelijk om feature classes uit een filebased geodatabase in QGIS te bewerken? Ik kan het wel inladen, de symbologie aanpassen en bevragen (filteren en selecteren), maar het lukt me niet, om de laag editable te maken.
Voor een experiment heb ik een kopie gemaakt van een *.gdb waar in ArcGIS Pro van Esri ook domeinen ingesteld zijn. Ik was benieuwd hoe het editen van bepaalde lagen in QGIS gaat, maar zoals het er nu naar uitziet, lijkt het experiment snel klaar te zijn.
Heel erg beniewd ben ik naar de mogelijke antwoorden. Alvast bedankt.

Kennelijk hangt het af van de specifieke driver die gebruikt wordt, OpenFileGDB is in elk geval read-only. Er is een alternatieve versie beschikbaar, maar die is afhankelijk van de ESRI SDK.

Ok, bedankt voor de info. Zo’n driver, is dat iets waar je bij de installatie van QGIS ergens in kunt stellen? Dan weet ik dat voor een volgende keer.

Volgens mij kun je in Windows die driver kiezen als je de osgeo4w installatie gebruikt. Heb ik zelf overigens nog nooit gedaan.

Domeinen worden overigens pas heel recentelijk ondersteund in QGIS. Onlangs zijn de GDAL-drivers voor FGDB en GPKG hiervoor uitgebreid en het is nu ook mogelijk om deze functionaliteit vanuit de QGIS GUI te gebruiken. Zie: Add field domain management capabilities to browser by nyalldawson · Pull Request #47025 · qgis/QGIS · GitHub

(Het best gebruik je trouwens nooit gesloten formaten als FGDB.)

1 like