Flatgebouwen > 15m

Ik ben - voor een project, onderzoek - geïnteresseerd in een overzicht/kaart waar op eigenlijk alleen nog hogere gebouwen staan. Liefst te bekijken op visuele manier.

Voor een wijk/stad is dat met een gewone map en handmatig nog wel te doen, al is vaak lastig beoordelen of een gebouw een (lage) flat is, een rij woningen of echt een flatgebouw.

Ik zit al enige uren dingen te proberen op pdok, ahn enz.

De Basisregistratie Topografie (BRT) geeft gebouwen de eigenschap hoogbouw mee. Dit gaat erom of gebouwen 35 meter of hoger zijn of meer dan 10 verdiepingen heeft. Niet precies wat je zoekt. Er is ook nog 3D gebouwhoogte NL. Dit bestand bevat de hoogtegegevens uit de AHN2 en de TOP10NL uit 2014. Deze is bijvoorbeeld gebruikt voor Hoogste gebouwen van Nederland

Een nieuwere versie op basis van AHN3 en TOP10NL uit 2017 is alleen beschikbaar voor Valkenburg. Andere optie is om zelf aan de slag te gaan met AHN3 en de BGT en 3Dfier. Aanstaande woensdag tijdens FOSS4GNL vertelt Tom Commandeur van de TU Delft hierover. Ook @tomvantilburg hoe hij AHN3 en BGT gebruikt om een geluidsmodel voor heel Nederland te maken.

Dank voor je reactie!

Geen panklare oplossing, dus dan moet ik er toch maar even iets dieper in gaan duiken. Die TOP10NL had ik wel gevonden, het combineren met AHN2 is dan nog een uitdaging.

De tip van de FOSS4GNL conferentie heb ik wel gelijk doorgegeven aan een collega die hier meer mee gaat doen.

Die 3D Gebouwhoogte zou je wel verder kunnen brengen, toch? Daar is de combi al gemaakt: ieder gebouw heeft daar hoogte-informatie. Panklaar! :wink:

Snel nog kaarten scoren voor FOSS4GNL!