Fout in locatieaanduiding in GEF bestanden van het BRO Loket

,

De GEF bestanden die je kunt downloaden van het BRO Loket, bevatten een foutieve aanduiding van de locatie. Dit staat in het GEF bestand:

image

Volgens de handleiding van de GEF bestandsindeling staat dat de code 31000 gebruikt moet worden voor RD (net als de code 31000 bij de Z geldt voor NAP):

Nu is de 28992 geen onbekende waarde, maar nergens in de handleiding wordt gesproken over het kunnen toepassen van EPSG coderingen. Volgens de handleiding kun je wel code 00000 gebruiken als aanduiding dat je een eigen CS toepast, maar niet de code 28992.

Zie ik iets over het hoofd en kan deze aanduiding wel? Of kan het anders gecorrigeerd worden in de te leveren GEF bestanden, zodat het netjes de handleiding volgt?

Ter info, via de mail een reactie gekregen van BRO servicedesk.

Ze hebben bewust gekozen om af te wijken van de standaard om het coördinaatsysteem beter te kunnen specificeren. Er wordt verder aangegeven dat het GEF formaat niet meer beheerd wordt. Er wordt verwezen naar de XML bestanden die ook deze data en meer bevatten, als alternatief bestandsformaat.

.

.

.
(Toch nog even dit: prima om naar de XML bestanden te verwijzen, maar waarom gebruiken we eigenlijk nog standaarden als ze naar willekeur afwijkingen toepassen en niet documenteren? :expressionless: )

1 like

Ik vind het nogal inconsequent om de EPSG-code 28992 voor RD te gebruiken en niet de EPSG-code 5709 voor NAP.

Dat is eigenlijk de hele verwarring in dit geval. Voor zowel XY als Z staat in de handleiding dat de code 31000 gebruikt kan worden voor Nederland (overeenkomst met landcode dus). Nergens staat dat je dit naar believen mag verwarren met EPSG. En dat is wat hier wel gebeurt bij de XY, maar niet bij de Z. Het was inderdaad consequenter geweest als ze die ook hadden vervangen door een EPSG code.

Overigens kan ik me prima voorstellen dat alleen een code 31000 niet specifiek genoeg is, maar een standaard is een standaard. Als GEF inderdaad niet meer onderhouden wordt dan kan het beter niet meer geleverd worden dan met allerlei ongedocumenteerde aanpassingen naar eigen inzicht.

Het gaat niet alleen mis bij BRO-loket.

De software van de sondeerpartij heeft er ook moeite mee…
Hier wordt gewoon een waarde ‘0’ meegegeven bij XY, dit mag volgens de handleiding ook niet…

1 like