Fouten in CBS Wijken

in de dataset CBS Wijken 2019 zitten wat vreemde rest vlakjes. De wijk ‘Paauwenburg - Westduin’ bevat naast de wijk zelf, ook een hoop vlakjes ten NW van de wijk, die aan het uiteinde van de strekdammetjes liggen. Dit loopt door tot aan Domburg. Aan de overkant van de Westerschelde (Breskens tot Kamperland) liggen ook nog een paar van dit soort vlakjes.

Mogelijk komt het nog vaker voor, maar ik heb niet verder gezocht.

In de dataset van 2009 klopt het overigens nog wel, in 2010 is de fout erin gekomen.

De oorzaak van deze kleine vlakjes aan het einde van de strekdammen is dat de gemeentegrens tussen Vlissingen en Veere uit de BRK door de punten van de strekdammen heen loopt. Voor CBS is de gemeentegrens uit de BRK leidend samen met de landwatergrens uit het Bestand Bodemgebruik en daarom zijn deze puntjes er in gebleven. In de gegeneraliseerde variant die via de geoservice CBSgebiedsindelingen te verkrijgen is, zijn deze er wel uit gehaald. Deze laatste is ook geschikter voor cartografische doelstellingen.

Bedankt voor de informatie.

Helaas is ook die gegeneraliseerde versie van CBS gebiedsindelingen niet zonder problemen. Als ik naar de versie van 2019 kijk, zie ik dat de geometrie van de wijk ‘Sluis’ (Zeeuws Vlaanderen) niet alleen Sluis omvat, maar ook Aardenburg.
Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar ik heb geen diepgravende analyse gedaan :wink:
In de 2018 versie was het nog wel correct

Beste B. Veldkamp,

Bedankt voor het melden van deze fout.
Deze fout is ons recent ook opgevallen bij het maken van de gegeneraliseerde laag van 2020. Bij de volgende update van CBS gebiedsindelingen na de zomer, zal de fout hersteld worden, dus ook voor 2019.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.