Functioneelgebied (vlak)

In Den Haag kom ik brede banen tegen in de BGT tekening. Als ik exporteer naar Autocad blijken die op de laag Functioneelgebied (vlak) te staan. Als ik die in QGIS probeer uit te zetten blijft het bij proberen maar uit gaan ze niet.

Wat is een functioneel gebied overigens?

Zie het BGT objectenhandboek voor de definitie van een functioneel gebied. En ook voor alle subtypes: FUG | Functioneel gebied · IMGeo objectenhandboek

ik heb nog niet veel ervaring met ‘functioneel gebied’, maar ik zie het een beetje als een transparantelaag over de BGT-iMGeo objecten. FUG’s zijn ook niet vlakdekkend en ze mogen elkaar overlappen geloof ik.

Dat jouw vlak aan blijft staan is wel raar. Wat ook wel opvallend is, is dat het FUG in de legenda een groen vlak is en, naar wat je beschrijft, is de brede baan donker grijs. Ik denk dat je naar een andere laag kijkt.

Hallo Ron,
Ik ga er even van uit dat je vraag over wat een functioneel gebied is beantwoord is.

Als je ook antwoorden wil op je technische vragen, hebben we wel wat meer context nodig:

Wat is “de BGT tekening”? Wat voor gegevensformaat gaat het om? Welke software?

Exporteer uit welke software? Waarmee exporteer je? Waar exporteer je naar toe? DXF, DWG, nog weer iets anders?

Waarvandaan laad je de gegevens in QGis? In welk formaat?

Je screenshot lijkt geen QGis te zijn, maar iets anders, denk ik. AutoCAD misschien?
Als je een reproduceerbare case beschijft, oftewel stap voor stap wat je allemaal doet, en met welke software, dan kunnen we kijken of we je verder kunnen helpen. Nu missen we de nodige context, dus alle antwoorden zouden zijn gebaseerd op aannames vrees ik.

Eum - ik heb met de accentueer “stift” een streepje over het vakje gestreept. grijs + geel is blijkbaar groen.

Ik werk met QGIS

Heb via de website van PDOK de BGT en de DKK en via ruimtelijkeplannen.nl een GML bestand gedownload. Via kadaster.nl haal ik dan nog een KLIC melding binnen. Omdat het hoofdzakelijk BGT data is noem ik het de BGT tekening. In dit geval zit de laag waar het omgaat ook in de BGT.

Dit exporteer ik naar *.dxf en open het dan weer in AutoCad. Save dan naar DWG. En de laatste stap is dan dat het naar Revit gaat.

Omdat ik de functionele laag niet gebruik wou ik hem al uitzetten in QGIS. En dat wil niet.

De screenshot is QGIS

Weet je zeker dat dit een functioneel gebied betreft. Er zijn meer dingen in de BGT grijs. Doe eens een identify,en controleer welke laag en welke classificatie het betreft.

Waarschijnlijk zul je zien dat je de verkeerde laag uitzet.

Als ik de laag in Autocad aanklik heeft die de naam functioneel gebied. Als ik funtioneel gebied uitzet in autocad gaat dit object ook echt uit.

… Om het nog spannender te maken. Nu een project in Amsterdam. Ook van die vreemde grijze banen. Ik zet het functioneelgebied uit en ja hoor, het functioneelgebied gaat ook echt uit.

Het ligt dus aan het project Den Haag. Nog steeds vreemd

Beste Ron,

Als je het probleem wilt vinden, dan vooraan beginnen. Kijken in Autocad heeft dan niet zoveel zin.

Probeer in QGIS het identify knopje in je project Den Haag. Het vlak wat je selecteert wordt dan duidelijk gemarkeerd (rood), en alle attribuutwaarden worden weergegeven zoals in dit screenshot:

controleer op deze manier of:

• het vlak wat je denkt uit te zetten inderdaad rood wordt
  • het inderdaad een functioneelgebeid betreft