Ik heb van waterschap Rivierenland een GDB bestand gekregen om een revisie op te leveren. Kan ik dit GDB bestand vullen via QGIS? Of moet ik dan gaan investeren in ArcGis Pro?
QGIS gebruikt onder de motorkap GDAL voor openen en schrijven van datasets.
Hier staat uitgelegd wat GDAL allemaal kan met de GDB: ESRI File Geodatabase vector (OpenFileGDB) — GDAL documentation
Goedemiddag @TiesMallens,
Mijn advies zou zijn: probeer het even uit ![]()
In QGIS kun je werken met ESRI File Geodatabases. Lange tijd kon je met QGIS GDB-bestanden alleen lezen, maar sinds versie 3.28.1 kun je de bestanden ook in QGIS bewerken.
De (File) Geodatabase is een zogeheten proprietary format (d.w.z. een merkspecifiek bestandsformaat), dus ja, een GDB zal het makkelijkst te bewerken zijn met software van Esri, bijvoorbeeld ArcGIS Pro.
En misschien zijn er zaken die ArcGIS Pro wel kan met een GDB, en QGIS niet.
Maar misschien is alles wat je moet doen voor het opleveren van de revisie aan Waterschap Rivierenland wel mogelijk met QGIS? Zoals gezegd: probeer het uit.
Hier zijn wat linkjes met achtergrondinformatie:
- Mastering Geodatabase Creation in QGIS: A Step-by-Step Guide
- ESRI’s File Based Geodatabase and QGIS
- QGIS: Using ESRI’s File Based Geodatabase
Laat maar horen of het gelukt is,
Groet,
Egge-Jan
Beste @TiesMallens ,
als ik het goed begrijp moet je ook weer gereviseerde gegevens terug leveren? Ik lees ook regelmatig een GDB in in QGIS. eenmaal ingelezen in QGIS kun je deze gewoon bewerken uitbreiden en opslaan naar Geopackage. En deze Geopackage uitleveren. Als het goed is kan Esri nu ook omgaan met Geopackage. en anders kun je altijd een shapefile terug leveren.
Je kunt de GDB inderdaad bewerken in QGIS. Dit hebben (o.a.) een aantal Nederlandse partijen laten ontwikkelen. Zie:
Dat is fijn, want nu kunnen partijen die geen esri-software hebben ook data aanleveren in GDB. Maar dat neemt niet weg dat de overheid eigenlijk helemaal geen leveringen in proprietary formaten zou moeten vragen. Dus klaag vooral ook nog even bij dat waterschap!
Goed punt.
Dat gold natuurlijk ook al voor Esri-shapefiles, de moeder aller proprietary gis-formaten ![]()
Mijn dank is groot, ik ga ermee aan de slag