Gebruik maken van CBS Bestand Bodemgebruik

Beste Geo Forum,

Op het moment ben ik bezig met het bouwen van een platform voor wandelingen en ben benieuwd of de data die jullie aanbieden wellicht van pas kan komen.

We hebben een database vol met wandelingen tot onze beschikking, voornamelijk bestaande uit standaard coördinaten. Graag willen we attributen toevoegen aan deze routes die iets zeggen over het terrein, denk aan:

  • Bos
  • Heide
  • Recreatie
  • Droog natuurlijk gebied
  • Nat natuurlijk gebied
  • Of de routes langs water komt
  • Bebouwd ect.

Hele basale info. Vanzelfsprekend heb ik iets van een dataset nodig om onze coördinaten tegenaan te houden, het CBS Bestand Bodemgebruik lijkt op een manier deze informatie te hebben.

Mijn vraag is of deze dataset geschikt zou zijn voor dit doeleinde. Ik begrijp dat WFS bedoeld is voor het leveren van vector data, maar is het praktisch om de informatie die ik wil, hieruit de destilleren? Zo ja, zijn er misschien bepaalde technieken of library’s die daarbij kunnen helpen? Ik heb nog nooit gewerkt met een dataset van deze grote/schaal.

Ik vraag jullie niet om dit voor me te bouwen hoor, ik ben meer opzoek naar een zetje in de juiste richting of wellicht een hele andere suggestie.

Alvast bedankt bedankt voor jullie hulp,
Bas

Ik ken het CBS Bodemgebruik niet, maar voor zoiets als wat je voorstelt zou ik de Top10NL gebruiken:

https://www.pdok.nl/introductie/-/article/basisregistratie-topografie-brt-topnl

Die heeft al dat soort dingen, maar ook interessante zaken als komgrenzen, namen van gebieden, enzovoorts.
Hier: TOPNL - Kadaster.nl zakelijk
en hier: BRT Catalogus productspecificaties - Kadaster.nl zakelijk
vind je wat meer info over de data die er in zit.

Afhankelijk van wat voor applicaties je gebruikt, zou ik kiezen om het GeoPackage te downloaden, dat kun je vrijwel direct gebruiken in de meeste GIS-applicaties.

@BasPal Het bestandbodemgebruik lijkt alle informatie te bevatten die je nodig hebt, wat ik zo snel zie. Enige tekortkoming is de actualiteit, de meest recente versie is het bestandbodemgebruik2015.

Voor het bestandbodemgebruik2015 hebben we helaas geen ATOM download service. Anders had je de dataset kunnen downloaden en daar direct je analyses op kunnen uitvoeren. De volledige dataset downloaden via WFS raden we niet aan, dit kan negatieve impact hebben op de performance voor andere gebruikers. Op nieuwere WFS services is dit dan ook niet meer mogelijk.

Wat je wel kan doen met de WFS is voor elke wandelroute een bounding box te generen, en met deze bounding boxes de data te downloaden in 1 GeoPackage met behulp van de ogr2ogr commandline tool, zie onderstaand Bash scriptje:

#!/usr/bin/env bash
bboxes="159532.8786,445682.9010,161069.0185,446022.2132 182869.703125,441305.468750,191260.609375,443476.656250"
for bbox in $bboxes; do
    ogr2ogr -update -append -f GPKG bbg2015.gpkg "WFS:https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bestandbodemgebruik2015/wfs" bestandbodemgebruik2015:bbg2015 -nln  bbg2015  -a_srs EPSG:28992 -spat $(cut -d, -f1 <<<$bbox) $(cut -d, -f2 <<<$bbox) $(cut -d, -f3 <<<$bbox) $(cut -d, -f4 <<<$bbox)
done

Dit resulteert in 1 GeoPackage bestand die alle geometrieen bevat van het bbg2015, die vallen binnen de bounding boxes van je wandelroutes. Overigens kan je ook een ander door ogr2ogr ondersteunt outputformaat kiezen.

Zie voor meer informatie over het gebruik van WFS services met ogr2ogr de documentatie over de WFS driver.

3 likes

Dit is ontzettend gaaf Anton, super bedankt! De actualiteit is niet iets waar ik me zorgen om maak, het is maar een indicatie geven. Scriptje werkt fantastisch, ik ga erin duiken wat er precies gebeurd en hoe ik dit in iets bruikbaars kan gaan gieten.

1 like

Super, graag gedaan! Check overigens ook de ogr2ogr documentatie, om te zien wat de verschillende parameters precies doen.

1 like

Hier ga ik ook naar kijken @sbjager, dankjewel!

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.