Op het moment ben ik bezig met het bouwen van een platform voor wandelingen en ben benieuwd of de data die jullie aanbieden wellicht van pas kan komen.
We hebben een database vol met wandelingen tot onze beschikking, voornamelijk bestaande uit standaard coördinaten. Graag willen we attributen toevoegen aan deze routes die iets zeggen over het terrein, denk aan:
Bos
Heide
Recreatie
Droog natuurlijk gebied
Nat natuurlijk gebied
Of de routes langs water komt
Bebouwd ect.
Hele basale info. Vanzelfsprekend heb ik iets van een dataset nodig om onze coördinaten tegenaan te houden, het CBS Bestand Bodemgebruik lijkt op een manier deze informatie te hebben.
Mijn vraag is of deze dataset geschikt zou zijn voor dit doeleinde. Ik begrijp dat WFS bedoeld is voor het leveren van vector data, maar is het praktisch om de informatie die ik wil, hieruit de destilleren? Zo ja, zijn er misschien bepaalde technieken of library’s die daarbij kunnen helpen? Ik heb nog nooit gewerkt met een dataset van deze grote/schaal.
Ik vraag jullie niet om dit voor me te bouwen hoor, ik ben meer opzoek naar een zetje in de juiste richting of wellicht een hele andere suggestie.
Afhankelijk van wat voor applicaties je gebruikt, zou ik kiezen om het GeoPackage te downloaden, dat kun je vrijwel direct gebruiken in de meeste GIS-applicaties.
@BasPal Het bestandbodemgebruik lijkt alle informatie te bevatten die je nodig hebt, wat ik zo snel zie. Enige tekortkoming is de actualiteit, de meest recente versie is het bestandbodemgebruik2015.
Voor het bestandbodemgebruik2015 hebben we helaas geen ATOM download service. Anders had je de dataset kunnen downloaden en daar direct je analyses op kunnen uitvoeren. De volledige dataset downloaden via WFS raden we niet aan, dit kan negatieve impact hebben op de performance voor andere gebruikers. Op nieuwere WFS services is dit dan ook niet meer mogelijk.
Wat je wel kan doen met de WFS is voor elke wandelroute een bounding box te generen, en met deze bounding boxes de data te downloaden in 1 GeoPackage met behulp van de ogr2ogr commandline tool, zie onderstaand Bash scriptje:
Dit resulteert in 1 GeoPackage bestand die alle geometrieen bevat van het bbg2015, die vallen binnen de bounding boxes van je wandelroutes. Overigens kan je ook een ander door ogr2ogr ondersteunt outputformaat kiezen.
Dit is ontzettend gaaf Anton, super bedankt! De actualiteit is niet iets waar ik me zorgen om maak, het is maar een indicatie geven. Scriptje werkt fantastisch, ik ga erin duiken wat er precies gebeurd en hoe ik dit in iets bruikbaars kan gaan gieten.