Gebruiksdoel mist in extract VBO

Het gebruiksdoel mist tegenwoordig in de VBO-xml’s van het BAG-extract. Ik heb hier 3 vragen over:
1 waar vind ik deze wel
2 waarom is het gewijzigd?
3 als dit soort wijzigingen worden doorgevoerd, hoe kan ik daarover ingelegd worden?

Toelichting: in de WFS van de panden zitten gebruiksdoelen die ik in de VBO’s niet terug zie.

Hoi @Michiel1:

Het is zeker niet de bedoeling dat gebruiksdoelen missen bij verblijfsobjecten. Kun je aangeven welk BAG extract je gebruikt? Dan kunnen we daarnaar kijken.

In de WFS zijn bij panden alle gebruiksdoelen van de gerelateerde verblijfsobjecten te vinden. Bij pand met én een verblijfsobject met een winkelfunctie en een verblijfsobject met een woonfunctie, zie je bij het pand beide gebruiksdoelen terug. Deze gebruiksdoelen vind je echter niet bij alle verblijfsobjecten terug.

Misschien helpt deze beschrijving van de BAG WFS je verder: Beschrijving BAG WFS - Kadaster.nl zakelijk

Hallo Pieter,

Je beschrijft exact de wijze hoe ik de panden en verblijfsobjecten uit de extract gekoppeld heb.Ik heb het extract eind vorige week gedownload. Als ik een willekeurige VBO-xml open zit hier niet 1 ingevuld gebruiksdoel in.

Heb je misschien een link naar het extract of informatie over welk extract het is (datum, gebied)? Ik wil graag zeker weten dat we naar hetzelfde extract kijken.

bij deze een voorbeeld
pand = wfs laag panden
VBOuitwfs = verblijfsobjecten wfs
verblijfsobjecten - verblijfsobjecten uit bagextract

Ik heb het oorspronkelijk extractbestand weg moeten gooien ivm ruimtegebruik. De download was 16 september.

Bedankt voor de aanvullende info. Heb je een extract gedownload via https://extracten.bag.kadaster.nl/lvbag/extracten/?

Ik heb de brondata erbij gepakt. In de XML-bestanden staan de gebruiksdoelen gewoon vermeld:

Wat bij verblijfsobject 0370010000002146 opvalt, is dat dit verblijfsobject twee gebruiksdoelen heeft. Kan het zijn dat er bij het verwerken iets verkeerd gaat in die situaties?

Voor de volledigheid merk ik op dat het BAG extract de laatste tijd niet gewijzigd is.

@Michiel1 geeft elders aan dat hij FME gebruikt.

Wanneer een pand in het XML-bestand meerdere gebruiksdoelen heeft, maakt FME een ‘list’. Attribuut gebruiksdoel ontbreekt dan, maar het feature krijgt een list gebruiksdoel{}. De inhoud van de list gebruiksdoel{} kun je met transformer ListConcatenator snel wegschrijven naar attribuut gebruiksdoel, waarbij je tussen de verschillende list items een scheidingsteken plaatst. Desgewenst kun je de list eerst sorteren met een ListSorter.

Tip: Een verblijfsobject kan ook in meerdere panden liggen. Voor die verblijfsobjecten ontbreekt attribuut pand, maar wordt een list pand{} aangemaakt.

1 like

De list functie gebruik ik maar: Wat!? Een gebruiksdoel kan in meerdere panden liggen? Hoe dan? En waarom staat dat niet in de handleiding/beschrijving van de dataset? (o, wacht, die is er niet).

Even heel serieus: Hoe had ik daar zelf achter moeten komen?

Ik denk niet dat, dat de conclusie is wat @Geomancer en @PieterDijkstraBAG aangeven.

Er is documentatie te vinden in verschillende vormen hierover, o.a:

Zie ook Alles over de BAG - Kadaster.nl zakelijk

Goeie vraag, hangt van het perspectief af hoe je naar de data kijkt en wat je d’r mee wilt doen?
Gezien jij druk met FME bezig bent, dus vrij technisch, zou ik zeggen mogelijk via de xsd’s die hierbij horen.

Waarin er een 1…n relatie in staat.