Gebruiksvoorwaarden LocatieServer

Naar aanleiding van de code sprint aanstaande maandag en dinsdag tijdens uROS2018 waarin we een wrapper voor LocatieServer gaan bouwen in R heb ik de volgende vraag:

Het gebruik van de Locatieserver is gratis, maar wat zijn precies de gebruiksvoorwaarden? Hoeveel requests kun je doen per uur of per dag?

Vriendelijke groet,
Willy Tadema

Beste Willy,

Op dit moment zijn er geen gebruikersvoorwaarden van toepassing op de LocatieServer. Dat gezegd hebbende is de LocatieServer bedoeld voor zoeken c.q. autocomplete bij het zoeken. Wanneer de LocatieServer wordt gebruikt voor het harvesten van gegevens waarbij doorgaans veel meer requests worden gedaan en andere gebruikers krijgen daar last van, dan kan het voorkomen dat we een IP adres blokkeren. Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Gerwin Hulsteijn

Dankjewel Gerwin. We zullen het opnemen in de documentatie van het package.

Nog een vraag: ik dacht dat je een API key nodig had om bevragingen te doen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Hoe zit dat? Ik meende dat jullie die keys gebruikten om het gebruik te monitoren en contact te houden met afnemers van PDOK diensten. Geldt dat niet voor Locatieserver?

Hallo Willy,

Voor de LocatieServer zijn er inderdaad geen API keys. Voor andere diensten van PDOK overigens ook niet. We zijn wel voornemens om dit in de toekomst eventueel te realiseren, maar voor nu kan er zonder API keys van de diensten gebruik worden gemaakt.

Duidelijk, dankjewel!

Is dit nog steeds het voornemen? Ik ben een opzoekdienst in een registratieformulier aan het toevoegen, als
dat volledig clientside kan zou dat me een hoop tijd schelen maar als er over een jaar een api key tussen zit kan ik beter meteen een andere oplossing zoeken.

@Paul-B dat er iets gaat komen verwacht ik wel maar hoe dit er precies uit gaan zien weten we nog niet. Voorlopig in ieder geval nog niet maar ik zou er voor de toekomst wel rekening mee houden (voorkomen is beter dan genezen).