Gedetailleerd hoogtebestand opslaan

Ik probeer een gedetailleerd hoogtebestand op te slaan. Instelling staat op kaartvenster, toch kan hij niet opslaan omdat het bestand 1,35 TB is, hoe kan ik dit veranderen?

Kun je iets uitweiden welk hoogtebestand je wilt gebruiken? Bron, url, bestandsformaat?

Bron: PDOK digital surface model 0,5m/WCS
URL:?
Bestandsformaat:1,35 TB ondanks selecteren van huidig kaartvenster, wat een perceel is van 2500 m2.

Hallo Kristel,

Naar welk bestandsformaat probeer je de WCS weg te schrijven? Een geotiff is het meest efficient in dit geval, hoewel dat niet eens nodig is - je kunt de geotiffs van de AHN downloaden, dus dan hoef je ze niet zelf weg te schrijven.

Via de Dataroom AHN of via het portaal zijn kaartbladen van 1×1 km te downloaden. Deze zijn ongeveer 10 megabyte per stuk (½×½ meter resolutie).

Zojuist heb ik het ff geprobeerd met QGIS 3.44.4 (gdal 3.8.3) op Linux.

Eerst de WMS toegevoegd vanuit de PDOK services pluging en gdprobeerd. Dat ging natuurlijk mis :wink: .
Daarna wel de WCS toegeoegd en ingezoomd op een gebied van 2 bij 3 km. Via de rechtermuistoets “exporteren” -. “opslaan als”. In dat window is het dan belangrijk een bestandsnaam te selecteren en bijvoorbeeld geotiff als formaat. En dan in het bereik op de knop “Bereik kaartvenster” klikken (en ff kijken of het klopt).
Dan op OK drukken en ik krijg een geotiff van 106 MB.

Blijkbaar kan het dus wel. Misschien het bereik nogmaals controleren. Dat staat standaard op het kaartbereik en da’s de hele AHN en da’s misschien wel 1.35TB.

Geotiff inderdaad. Heb de waardes van de kaart aangepast daarom wil ik de kaart met aangepaste waarden opslaan. Ergens gaat blijkbaar iets mis met het selecteren van m´n perceel, zodat hij heel nl op wil slaan lijkt het.

Hoi Marco,
Ik doe precies alles wat je beschrijft. Zijn er nog meer instellingen of vinkjes waar ik rekening moet houden? Iets lijkt niet goed te gaan met de selectie?

hmm, ik zou denken dat dat niet kan met een kaartlaag op basis van een WCS service.

Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Misschien is het goed om het volgende te doen:

• start QGIS opnieuw op
  • start met een nieuw leeg project in EPSG:28992 en voeg de WCS toe middels de PDOK service plugin. Controleer of deze laag ook netjes EPSG:28992 is.
  • voeg eventueel nog een ondergrondkaart toe ter orientatie
  • zoom in op een gebied van ca 2x3 km
  • en doe dan als boven beschreven:
    • Via de rechtermuistoets “exporteren” -. “opslaan als”.
    • Kies geotiff en een bestandslocatie (niet intikken, maar dat knopje met 3 stipjes gebruiken)
    • En dan in het “bereik” op de knop “Bereik kaartvenster” klikken (en ff kijken of het klopt, dat kun je bij RD coordinaten makkelijk zien).
    • Dan op “OK” klikken en je zou een geotiff van zo’n 100 MB hebben.

Als dat is gelukt kun je uitzoeken wat het verschil is met je eerdere poging. Als dit niet lukt ga ik denken aan QGIS en gdal versie verschillen.

Bovenstaande methode gebruiken wij hier ook altijd (met verschillende versie QGIS/GDAL), en dit werkt gewoon prima!

Dank voor je reactie, ik heb het allemaal geprobeerd zonder succes, ipv de selectie neemt ie de hele kaart zo te zien. Ik laat het even rusten en ga verder met mn cursus…

Het is opgelost!
Wat ik niet goed deed:
Tijdens het opslaan vulde ik in bij bereik/extent, berekenen vanuit -laag/calculate from-layer
de laag van het hoogtebestand. Dit had mijn geselecteerde perceel moeten zijn…

3 likes

Goed dat je het opgelost hebt en ook deelt :slight_smile:

2 likes