Gisteren op een Revit cursus leerde ik iets nieuws. Met letterlijk 1 druk op de knop kan ik in Revit de coördinaten van een kadastrale dwg overnemen.
Echter. Mijn dwg mist de CRS-gegevens (EPSG:28992 – Amersfoort / RD New) omdat je bij export natuurlijk een dxf maakt en die kan die gegevens niet bevatten. DXF is een vrij domme bestandsvorm.
Hoe krijg ik de CRS-gegevens wel in de dwg?
PS bij het invoeren van deze nieuwe topic moest ik de pagina verversen en dan was de pagina weg.
Dat is me een paar keer overkomen dus nu maar in Word getypt en overgeplakt. Bug?
Ik werk zelf niet met Revit, maar heb wel zijdelings met collega’s gewerkt met uitwisselingen tussen Revit en AutoCAD. Naar mijn weten kun je een DWG ook koppelen aan Revit, dat hoeft volgens mij geen DXF te zijn. Of bedoel je dat je met een tooltje een Kadastrale kaart in DXF formaat hebt verkregen?
Dat gezegd hebbende, ik weet niet of het persé nodig is om een CRS te hebben in een tekening. Je werkt in AutoCAD nooit met Lat/Lon, altijd in RD. En RD coördinaten veranderen niet. Kun je in Revit ook een base point opgeven op basis van de RD coördinaten?
Om een CRS in te stellen in AutoCAD kun je het beste Civil 3D of Map 3D gebruiken waarmee je EPSG:28992 direct kunt instellen. Dit kun je ook eenmalig in een template doen waarin je dan vervolgens je Kadastrale kaart invoegt.
Heb je alleen AutoCAD, dan heb je andere tools nodig zoals InfraCAD Map, waarmee je eenvoudig een CRS in kunt stellen (en ook direct de Kadastrale kaart of BGT kunt importeren).
Ik gebruik de export to dxf. Dan open ik de dxf in Autocad map3d.
Daar schoon ik de boel op en crop ik de tekening tot niet meer dan ik nodig heb.
Ik heb nu een dwg.
Tot eer gisteren had ik dan een hele lastige methode om mijn project basepoint en de tekening te koppelen waarbij ik dan ook mijn project north aangepast wordt. Gisteren geleerd dat ik de dwg in mijn revit project op de juiste plek met de juiste rotatie moet zetten. Dan werkelijk 1 knop hoef in te klikken en daarna de dwg en alles klopt daarna. Echt super makkelijk. Maar in mijn dwg mist dus de CRS-data.