Geen specifieke meldingen meer bij Geovalidatie

Voorheen werden er specifieke (Nederlandse) meldingen getoond indien een geometrie niet valide was, zoals ook aangegeven in de functionele documentatie van de geovalidatie service:

{
	"code": "GEO0009",
	"omschrijving": "zichzelf doorsnijdende structuur",
	"detail": "GML id: ID-0a0695e3-e28c-40ac-bdda-77188a9e3e68 validatie error: Self-intersection at or near point (177500.0, 527500.0, NaN)"
}

Echter lijkt het er nu op dat niet-valide geometrie nu altijd de melding

{
	"code": "GEOMETRY.03.2",
	"omschrijving": "geometrie is invalide",
	"detail": "Geometry with id: ID-173b1e8e-be43-4418-98ef-211c5b034c5e isn't valid! Hole lies outside shell at or near point (98205.282000002, 472880.913, NaN)"
}

Moeten we er vanuit gaan dat er geen specifieke (Nederlandse) meldingen meer voorkomen, of gaat er iets mis en is de “geometrie is invalide” een soort fallback?

Groet,
Matthijs

De melding is op zich wel specifiek, maar niet in het Nederlands.

Zelf ben ik met de Engelstalige laatste blijer. Dat levert tenminste wat op bij Google …

Oke, het is specifiek. Maar aangezien de voertaal van het DSO Nederlands is en er gedocumenteerde foutcodes zijn in de functionele documentatie vind ik de ‘nieuwe’ melding toch echt een verzwakte variant van de originele melding.

Bovendien zouden de zoekresultaten die je krijgt geen leidraad moeten zijn, aangezien de beheerder van de GIS data toch zou moeten weten wat deze fout inhoudt, Nederlands of Engels. Die is tenslotte ook de aangewezen persoon om het te veranderen.

En om er nog aan toe te voegen; Het lijkt me prima om in de details ook de Engelstalige melding op te nemen, zeker als dat de enige manier is om de

at or near point (98205.282000002, 472880.913, NaN)

erin te krijgen. Maar de fout en foutcode ‘GEOMETRY.03.2: geometrie is invalide’ is zowel taalkundig incorrect als niet specifiek.

De term invalide geometrie voor een geometrie die niet valide is een algemeen gebruikte term binnen het GIS werkveld (naar mijn weten). Het staat weliswaar niet in een woordenboek, maar dat is vaker het geval bij domein specifieke begrippen.