Geen volledige adressen

Ik heb hier een versie van het BRK gedownload. Maar na wat verdere inspectie zie ik dat de perceelinformatie niet gekoppeld is aan volledige adressen. Het enige wat ik per perceel kan vinden is een straat en huisnummer (en een ‘localId’). Maar alleen een straat en huisnummer is niet uniek in Nederland, verschillende gemeenten kunnen dezelfde straten hebben. Dit maakt de koppeling met bijvoorbeeld de BAG data erg moeilijk.

Klopt dit, of heb ik nog ergens iets gemist? En mits mijn bevindingen juist zijn, is er een manier om de perceelinformatie van deze dataset te koppelen met volledige, unieke adressen? Wellicht door het weer met een andere dataset te koppelen?

Voor volledige adressen heb je de BAG nodig. De adresinformatie in de BRK-DKK (versie 4) komt wel uit de BAG maar is bedoeld als labeling op kaarten, vandaar alleen huisnummers en straatnamen (openbareruimtenamen).

Dat is geen probleem, de data uit het BAG extract heb ik al gedownload en beschikbaar voor gebruik gemaakt. Maar op basis van welk veld kan ik de data uit de BRK-DKK (versie 4) dan koppelen met de BAG data? Ik ging ervan uit dat dit op basis van een adres moest gebeuren.

De Verblijfsobjecten hebben een adres, en een locatie. Je kunt dus kijken welke verblijfsobjecten binnen een perceel vallen. Is dus een ruimtelijke relatie, er is geen administratieve relatie (Je bent niet de enige die daar naar op zoek is :wink: )

Oké, dat is een tegenvaller. In de catalogus basisregistratie kadaster staat dat er een BRK-BAG koppeling mogelijk is op basis van een adres (pagina 17). Daar was ik vanuit gegaan. Dus er is op dit moment geen enkele administratieve relatie tussen percelen en adressen beschikbaar? Ook niet bijvoorbeeld met De Kadastrale Kaart?

Ja, maar dat is alleen in de volledige BRK, en die kun je niet vrij downloaden/raadplegen. Bovendien gaat het daarbij om de (rechts-)personen, dus de adressen daarvan, niet om alle adressen uit heel NL of elk adres op een perceel. Bekijk de schema’s van het IMKAD datamodel maar eens goed, paragraaf 2.5 blz 11 en verder. Je ziet dat er bij Onroerende Zaak geen adres voorkomt, maar dat adres alleen voorkomt bij Tenaamstelling (blz 15). Dus wat er aan adressen in de BRK sec aanwezig is had je ook niet geholpen.

De DKK (Digitale Kadastrale Kaart) is wel vrij te downloaden/raadplegen, maar daar zitten de adressen niet in. Dus:

Nee, niet als Open Data. Je kunt wel bij een adres een (lijst van) gekoppeld perceel krijgen als je de locatieserver bevraagt, overigens, maar om dat voor alle ruim 9 miljoen adressen in NL te doen zal ten eerste aardig wat tijd kosten, en ten tweede niet echt op prijs gesteld worden in de back-end denk ik :smiley:

De beste optie is om alle VBO’s als puntlocatie over de percelen heen te leggen, dan heb je een behoorlijk betrouwbaar resultaat. Maar dat is wel een redelijk forse bak aan data. Ik verwerk eens per kwartaal alle adressen uit de BAG, dat kost mij ongeveer een 4 tot 6 uur om te processen (voor een heel ander doel overigens, maar dat terzijde). Dus het is wel te doen, je kunt het eventueel ook nog opknippen in batches (per provincie of zo, heb ik in het verleden wel eens gedaan).

1 like