weet er iemand of er datasets te downloaden zijn van geluidskaarten van vliegverkeer, wegen en trein in vectorbestand?
Ik zie alleen dat de atlas leefomgeving deze kaarten heeft, maar ik kan ze daar niet downloaden
ook zie ik hier wel downloads, maar dit zijn raster bestanden:
Er zijn best veel manieren om van raster naar vector te gaan, maar de vraag is wat je wilt bereiken? Dat bepaalt hoe rasterdata het beste gevectoriseerd kan worden (en dat is dan gelijk antwoord op de vraag waarom het als raster en niet als vector wordt aangeboden).
Het tonen van kaarten gaat ook prima met raster. Veel analyses gaan juist beter in het rasterdomein.
Om te beginnen is onze gehele infrastructuur ingericht op vector data. Van de backend (postgis, geojson) tot de frontend (toont geojson data). we zouden dan aardig wat parallel systemen moeten bouwen
Verder willen we graag queryen op de data met PostGIS.
wat zouden voor de hand liggende manieren zijn om van raster naar vector te gaan?
Hallo,
Als Postgis dan ook GeoJSOn kan teruggeven op basis van raster data zou dat kunnen…
zoals gezegd we hebben het hier niet over een eenmalige analyse maar over een geavanceerde applicatie met een infrastructuur die gebaseerd is op geojson. daar zou dan een parallele infrastructuur naast moeten om met raster data om te kunnen gaan.
verder was ik misschien niet duidelijk, maar met querien bedoel ik het opbouwen van queries zoals: “geef me alle percelen die niet in een geluids zone liggen”. in postgis termen is dit een ST_Intersect query.
Als je het eenvoudig wilt houden zou je van alle rasterecellen het middelpunt kunnen opslaan in Postgis.
Bij je queries moet je dan wel rekeninghouden dat een punt dus representatief is voor een gebied ter grootte van de rastercel.
Als json kun je dan eenvoudig de punten uitserveren met de bijbehorende waarden.
Als je in de viewer vlakken nodig hebt kun je:
de viewer de vlakken laten berekenen en visualieren
de server de vlakken laten berekenen en uitserveren via json.
De eerste optie vraagt meer client side processing maar levert wel veel minder dataverkeer op. json is niet erg efficient om dit soort data in vlakken uit te serveren.