Geocoderen via MMQGIS - hoe om te gaan met grote hoeveelheden adressen?

Hallo allemaal,

Na lange tijd ben ik weer terug aan het werk met QGIS. Bij mijn huidige functie heb ik het programma nog maar weinig nodig en ik merk dat mijn kennis ervan het zo nu en dan laat afweten.

Momenteel ben ik mogelijkheden aan het verkennen om een CSV-file met ruim 10.000 adressen te geocoderen. Ik was niet heel verbaasd toen de plugin MMQGIS de server-melding ‘Too many requests’ (HTTP 429) gaf, dus ik besloot de file op te splitsen in meerdere files, in de hoop op meer succes. Na een aantal pogingen begon ik toch wel enigszins verbaasd te raken: zelfs met een CSV waarin slechts 100 adressen staan, verschijnt telkens weer dezelfde melding en worden er uiteindelijk slechts 25 adressen gevonden. Dit is met OSM/Nominatim en ook de andere Web Services bieden geen beter resultaat.

Is het normaal dat een file met 100 adressen al voor storing zorgt? De versie die ik gebruik is QGIS 3.40.8 en alle plug-ins zijn up-to-date.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen en/of aanbevelingen!

Hallo Bart. Het is niet normaal dat zoiets vast loopt bij 100, 1000 of 10000 adressen, maar het ligt denk ik eerder aan je csv structuur. Dat luistert best nauw, bijvoorbeeld met diakrieten en de juiste utf code. Zijn het Nederlandse adressen? Zo ja: er is ook een PDOK BAG geocoder plugin voor Qgis. Zo nee: je kunt ook een AI vragen of die je csv kan geocoderen. Inclusief het op de juiste manier structureren van de csv

2 likes

Bedankt voor je reactie! Dan zal ik eerst de CSV-file even onder handen nemen. Ik had een Excel-werkblad van een collega direct omgezet naar CSV zonder er eerst kritisch naar te kijken, maar dat zal ik nu alsnog gaan doen.
Het gaat voorlopig inderdaad enkel om Nederlandse adressen. Is de plug-in die jij bedoelt PDOK Locatieserver Locator Filter?

Ik zou de ‘PDOK services plugin’ gebruiken, die is recenter. Na installatie zit er een Geocoder processing algoritme in de toolbox.

1 like

Bedankt Raymond! De PDOK services plug-in heb ik al vaker gebruikt, maar nog niet voor het geocoderen. Dit zal ik eens uitproberen.