Geocodering met PDOK

Hallo Laura,

Ik heb dat nog niet ontdekt maar wellicht dat anderen dat weten.
Omdat de vraag gaat over het geocoderen van honderden adressen en bij ons intern (in ieder geval voorlopig) geen QGIS beschikbaar is lijkt de Excel-sheet beter bruikbaar.

Groet, Erik Jan

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je reactie en fijn dat je dit wilt oppakken.

Groet,
Erik Jan

Beste Jeroen, inderdaad heel fijn dat je hier naar wilt kijken, ik ben ook geĆÆnteresseerd! Misschien dat iemand me ook kan helpen met deze vraag: Ik probeerde laatst de PDOK locatieserver plugin voor QGIS, maar die lijkt niet (meer) te werken? Is er een werkende plugin om te geocoderen in QGIS? Met welke versie? Veel dank!

Groeten,

Felix

Beste Felix, De laatste versie van de PDOK services-plugin (3.4.4) werkt gewoon met QGIS 3.8.
Het enige dat me nu opvalt is dat je geen autocomplete dropdown lijst hebt waardoor het misschien lijkt dat hij het niet doet, maar ik weet niet of dat er ooit in gezeten heeft.
Zie PDOK services plugin 3.4.4 ā€” QGIS Python Plugins Repository voor meer informatie.

3 likes

Dag Jeroen,

Ik heb met interesse deze post gelezen en ben benieuwd of er inmiddels een verbeterde versie van de excel beschikbaar is?

Groet Sebastiaan

1 like

Dag,
Eindelijk tijd gehad om de Excel te repareren.
Het had niets met https te maken, maar de LocatieServer heeft een nieuwe uitgebreidere XML structuur.
De spreadsheet maakt eenvoudig gebruik van het volgnummer in de XML, waardoor de oude versie niet meer werkte. Er is een extra tabblad toegevoegd met alle elementen van de LocatieServer lookup service.
Hiermee kun je zelf ook meer informatie toevoegen als je dit wilt, bv provincie of waterschap op dat adres.
Veel plezier met het spreadsheet verder.
Download:
https://groepen.pleio.nl/file/download/61256241

1 like

Uitbreiding spreadsheet Geocoderen voor kadastrale perceelnummers.
Het onderstaande spreadsheet kan nu zowel vanuit adres gegevens als vanuit een lijst van kadastrale nummers x,y coƶrdinaten ophalen.
Je kunt de op te halen informatie naar believen uitbreiden met alle waardes die de LocatieServer heeft zoals: Gemeente, Provincie, Buurt, Waterschap, nummeraanduiding,bag-id.

https://groepen.pleio.nl/file/download/61300244

2 likes

@jbaltussen Dank je voor de aanpassingen, deze zijn zeer waardevol!

1 like

@jbaltussen: Ik heb je spreadsheet nog wat aangepast, zodat het geocoderen sneller gaat (minder requests) en de spreadsheet naar mijn idee ook robuuster en makkelijker onderhoudbaar is. Je kunt de aangepaste versie hier downloaden: https://github.com/FrieseWoudloper/pdok-geocoder-voor-excel/raw/master/PDOK%20Geocoder%20v%202.2.0%20-%202020.xlsx

2 likes

Dank je Woudloper,
Goede verbeteringen die je voorstelt, ik ga ze verwerken in mijn versie.
Inhoudelijke reactie:

  • Dat je alle macroā€™s en VB code vervangen hebt door standaard Excel functie is een grote verbetering. Dit was in eerdere versies van Excel niet mogelijk.
  • Het werken met namen ipv index nummers is ook mooie verbetering
  • Het werken met alleen free serivce ipv suggest heeft voor- en nadelen. De suggest service is toleranter voor bv spelfouten, alternatieve schrijfwijzes en kan ook omgaan met postcode en gemeentenamen.
    Ik ga denk ik 2 tabbladen maken: een voor exact match (met free service) en een met suggest service voor minder gestructureerd en exact zoeken.

@jbaltussen, @FrieseWoudloper, ik was toevallig ook dezer dagen bezig met de Excel-geocoder aanpassen. In bijgaande versie heb ik het een en ander veranderd. Ik heb rekening gehouden met dat in Excel 2010 de Excel-functies voor webservices en NUMBERVALUE nog niet beschikbaar zijn. Bijgaande versie werkt in Excel 2010 en hoger.

  • Excel-tabellen en gestructureerde verwijzingen toegevoegd (in plaats van A1-notatie), voor meer info zie
    Using structured references with Excel tables - Microsoft Support
    Excel: Werken Met tabellen

  • VBA-functie gemaakt voor NUMBERVALUE, deze functie bestaat niet in Excel 2010.

  • Ongebruikte code en sheets opgeruimd

  • XPath aangepast zodat niet wordt gewerkt met een nummer maar met een attribuutnaam, hierdoor werkt het geocoderen nu ook met (gedeelten van) adressen en postcodes zonder huisnummer

  • Hyperlink-formules aangepast

  • Hier en daar wat opmaak en tekstwijzigingen

Versie voor Excel 2010: Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online.
Versie voor Excel 2013 en hoger: Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online.
(gebruik deze als Excel 2010 geen issue is)

1 like

Lijkt me handig om een GitHub project aan te maken en daar de verschillende versies te verzamelen. Dan kunnen we vervolgens vergelijken en tot een nieuwe ā€˜releaseā€™ komen. Ook handig om issues en ideeĆ«n voor verbeteringen te verzamelen.
@jbaltussen: Wil jij de repo aanmaken, aangezien jij het project bent gestart?

Goed idee, ga ik doen.

1 like

Super, bedankt! De vorige versies werkte niet bij mij (waarschijnlijk door mijn onkunde) maar als ik nu pc+hnr invoer krijg ik de ik de coƶrdinaten.

Kun je de link naar het project hier posten ?

Op basis van een vraag van Miloue heb het Geocoder spreadsheet geupdate waarmee je makkelijk adressen kunt verrijken met coƶrdinaten en andere attributen van de PDOK LocatieServer.
Je kunt downloaden via de link:
Download PDOK Geocoder v 2.3.2 - 2021.xlsx
Ik heb het Verblijfsobject-id en nummeraanduiding-id toegevoegd, zodat je makkelijk kunt koppelen met een BAG pand om de vlak geometrie op te halen.

1 like

Beste JBaltussen,
Ik ben op zoek naar een soortgelijke spreadsheet als waarover ik hier lees. Maar dan Ć©Ć©n waarin we op RD coordinaat Plaats, straat en huisnummer kunnen opzoeken, in plaats van andersom.
Kan dat wellicht ook met uw geotool?
Groet,
Martien.

Hallo JBaltussen,
Klopt het dat het PDOK geocoder excelsheet niet meer beschikbaar is?
Ik krijg een foutmelding, ook na inlog.
Ik ben op zoek naar een geocoder die een locatie schatting geeft voor adressen die niet in de bag voorkomen, m.n. door het huisnummer. Ik kan zoiets wel in elkaar zetten, denk ik, maar ik ben liever lui dan moe (zeker als het om programmeren gaat)ā€¦
Vriendelijke groet,
Jan

De PDOK Services Plugin voor QGIS heeft tegenwoordig een Geocoder als processing tool beschikbaar:

image

3 likes