Geocodering met PDOK

Hallo,

Eerste thread, ben groen als gras hier - heb ook nog niet al te veel ervaring met PDOK of GIS for that matter…

Op deze computer heb ik een XLSX-bestand met ongeveer 20000 records van oplaadpunten in Nederland (courtesy of chargepoints.com). Ik zou deze voor een schoolproject graag op een kaart willen zetten en overleggen met een aangepaste wijk-en-buurtkaart om te zien hoeveel oplaadpunten er in de binnensteden van Nederland zijn. Is voor een vergelijkend onderzoek naar mobiliteit in binnensteden.

Probleem: het XLSX-bestand bevat geen coördinaten, slechts addressen en postcodes. Format is als volgt: Straatnaam_huisnummer,plaatsnaam,postcode (4 cijfers en twee letters). Voor snelweglocaties is de notatie een beetje anders, maar die zijn niet belangrijk voor mijn onderzoeksdoeleinden.

Een vriendelijke netizen gaf elders aan dat de PDOK BAG-geocoder plugin in QGis adressen om kan zetten naar RD-Nieuw coördinaten. Maar dat was in 2015. De Geocoder heet tegenwoordig de Locatieserver?

https://forum.pdok.nl/t/hoe-zet-ik-grote-hoeveelheden-adressen-om-in-lon-lat/104
https://forum.pdok.nl/t/geocodeerservice-pdok-uit-productie/1228

Klaarblijkelijk bestaan er ook commerciële diensten die een register bijhouden met addressen en dit converteren maar ik ben maar een arme student :PP als de overheid naast leningen voor studenten een register met adressen aanbiedt, dan moet dat toch ook wel op een soort manier te koppelen zijn aan de beschikbare Excelgegevens?

Heeft iemand op dit forum misschien enige tips naar hoe ik twee kolommetjes voor lengte- en breedtecoordinaten toe kan voegen in een document met 20.000 adressen?

Alvast bedankt,
Tom

Kijk eens naar de geocoder van LocalFocus. Is nog een beta geloof ik, maar lijkt me de moeite waard

Bedankt voor de tip, maar na een korte test denk ik dat LocalFocus nog eventjes in beta moet blijven… Ik heb zojuist de eerste 24 addressen van mijn lijstje ingevoegd als test. Localfocus gaf aan ongeveer de helft met zekerheid te weten. Maar na een controle kwam maar een van de herkende addressen overeen (Geer, Veldhoven). Daar zat trouwens ook een duplicaat van in, maar het duplicaat werd herkend als Europalaan, Veldhoven.

Nog een paar keertjes geprobeerd en met enige vlagen weet ie soms een adres te herkennen, op heel veel foute addressen. Volgens mij kent LocalFocus gewoon nog niet zo veel straten in Nederland - hij identificeert een op de vijf straten als de Veldhuisweg in Scheerwolde.

Dit is wel het soort tool dat ik zoek, dit zou heel handig kunnen zijn. Kan zoiets ook met de BAG?

Heb je enige programmeerervaring? Dan zijn er wel een aantal routes die je af zou kunnen leggen om die adresgegevens in coördinaten om te zetten.

Sorry, nul programmeerervaring… Ik zou misschien wel een vriend kunnen vragen als het hem niet al te veel tijd zou kosten. EDIT: mijn vriend daarentegen heeft geen ervaring met geodata dus dat schiet waarschijnlijk niet op.

Mijn kaartdisplay programma gebruikt Nominatim om adressen op te zoeken. Als ik de gebruiksvoorwaarden bekijk:
https://operations.osmfoundation.org/policies/nominatim/
mag ik wel eenmalig die adressen converteren.
Ik moet mijn programma wel uitbreiden met een mogelijkheid om die in bulk op te vragen. Heb je tijd om daarop te wachten (enkele weken)? Ik heb de adressen al opgehaald bij chargepoints.

@Tom ik weet toevallig dat de PDOK BAG Geocoder plugin (PDOK BAG Geocoder — QGIS Python Plugins Repository) recent is geupdate. Misschien eens proberen?

De PDOK BAG Geocoder geeft bij 20% van de adressen van Chargepoints.csv een foutmelding, die je weg moet klikken. Die kun je in de code wel weghalen, maar dan nog erg veel fouten.

@fvanveen ik kreeg nog zo’n melding. Het blijkt dat er in de plugin in pdokbaggeocoder_library.py nog een paar ‘print’-statements zitten, die onder Windows de foutmeldingen leveren.

Zie:

en

Je kunt Eelke vragen een neiuwe versie te maken, of zelf even een # voor die 3 regels te zetten:

Sorry voor de late reactie,

@rduivenvoorde Ik was onder de indruk dat de Geocoder uit dienst werd genomen en vervangen door de locatieserver? Heb de link geprobeerd, Qgis geeft aan dat het metadatabestand ontbreekt, maar zal morgen nog eens proberen.

@fvanveen Dank je wel, dat is heel fijn! Ik weet alleen niet hoe lang ik daarop kan wachten ): Naar mijn huidige planning heb ik nog vier weken voordat dit onderdeel af moet zijn.

Ik heb de drie print statements weggehaald zoals Richard aangaf. Daarna de eerste 50 records geconverteerd in QGIS 2.18.19 en dat werkte feilloos.

Om eenvoudig te geocoderen zonder een GIS pakket nodig te hebben is er een spreadsheet in Excel beschibkaar, waarmee je kunt Geocoderen.
Je kunt het spreadsheet downloaden: Download PDOK Geocoder v 2.3.2 - 2021.xlsx
Opmerkingen en verbetervoorstellen zijn welkom.

Dit spreadsheet heb ik gemaakt om zelf mbv van postcode huisnr. RD coordinaten op te zoeken via de gratis LoactieServer van PDOK.
Via deze methode zijn in principe ook andere PDOK kaart services aan te spreken.
Hiervoor is ook een voorbeeld spreadsheet aanwezig. Opmerkingen en verbetervoorstellen zijn welkom.

Het ‘geheim’ van dit spreadsheet zit in de formule ‘FilterXMLWebservice’. Deze formule is gemaakt in VBA om een webservice te bevragen en het XML antwoord binnen Excel te kunnen verwerken.

5 likes

Beste Tom,

Een geocoder gemaakt door een docent bij ons op school is wellicht precies wat je zoekt: http://geocoder.has.nl/geocoder/

Groeten,
Lout

2 likes

Beste Jeroen,

Zijn de links in het document nog actueel? Ik zie dat je 4 likes hebt dus het zal vast werken maar bij mij verschijnt er geen XY maar dit: geocoding_JBaltussen.

groet,
Laura

Beste Lout,

Super, wat een uitkomst, bedankt!
Kom er wel achter dat de coördinatengeocoding_Lout van scherpenzeel (gld) ergens bij Lemmer uitkomen, maar verder lijkt het goed.
Overigens ligt bij Lemmer ook een Scherpenzeel met postcode 8483.

groet,
Laura

2 likes

Dag Laura.
Neem aan dat je probleem is opgelost.
Jeroen

ps
Zou je je toepassing kunnen beschrijvien als inspiratie voor andere gebruikers?

Beste Jeroen,
Het probleem met jouw excel sheet is niet opgelost, maar ik heb de adressen via de HAS nu aan kunnen vullen met coördinaten.
Waar ik dit voor wil gebruiken? Ik wil onze terugmeldingen aan de BAG/BRK en WOZ in beeld brengen, zodat dit medewerkers (hopelijk) aanspreekt om meer terug te melden aan de basisregistraties. Ik heb alleen een lijst met adressen. Ik ben nog erg onervaren met GIS, en ben het nu allemaal een beetje aan het ontdekken. In QGIS heb ik geprobeerd met de plugin MMQGIS maar kwam ook niet verder, omdat ik niet weet wat ik bij API in moet vullen.

Hallo Jeroen,

Ik heb n.a.v. een vraag van een collega ook jouw Excel-sheet proberen te gebruiken maar omdat alle links verwijzen naar http i.p.v. https werkt het geocoderen niet goed. Ik kan niet uit de voeten met VBA en/of macro’s dus wellicht dat jij een aangepaste versie beschikbaar kan stellen?
Ik kan zelf wel met de plugin van QGIS uit de voeten maar voor mijn collega’s werkt deze Excel-sheet handiger.
Alvast bedankt voor je reactie.

Erik Jan

Dag ErikJan,

Goed dat je dit berichtje stuurt. De Excel is gemaakt in de tijd dat de PDOK services nog niet https waren.
Ik ga proberen dit te repareren en een nieuwe versie publiceren.

Jeroen

1 like

Halle ErikJan,

Ik had hetzelfde probleem met de Excel sheet als jij. Bedoel je de geocoding plugin? Is deze ook geschikt om meerdere adressen van een XY te voorzien?

groet,
Laura